Verspillingsvrije week

Onderdeel van campagne van Stichting Samen Tegen Voedselverspilling

Van 30 september tot en met 6 oktober is het de verspillingsvrije week. De verspillingsvrije week is een initiatief van Milieu Centraal in samenwerking met de Consumentenbond. De week is een onderdeel van de campagne ‘Hoe #verspillingsvrij ben jij?’ van de Stichting Samen tegen Voedselverspilling.

Binnen de Stichting Samen tegen Voedselverspilling zetten organisaties, overheid en kennisinstellingen zich gezamenlijk in om verspilling tegen te gaan, door krachten te bundelen en te werken aan één gezamenlijk doel: samen maken we van Nederland één van de eerste landen ter wereld die voedselverspilling met de helft weet te verminderen.

School is dé plek om kinderen bewust te maken van gezond en duurzaam voedsel. Veel scholen willen ook aandacht besteden aan het voorkomen van voedselverspilling. Gelukkig, want jong geleerd is oud gedaan. In onderstaande lijst staan officieel erkende basislespakketten die aandacht besteden aan gezonde en duurzame voeding, inclusief voedselverspilling. Deze pakketten voldoen aan de doorlopende leerlijn Voeding van het Voedingscentrum:

• Smaaklessen (Basisonderwijs)
  • Weet Wat Je Eet (Voortgezet Onderwijs)
  • Vitaal Burgerschap (MBO)

Tevens is er een lijst met materiaal van partners van de Stichting op het gebied van voedselverspilling. Ten slotte geeft de Stichting tips voor nog meer informatie om op school met dit thema aan de slag te gaan.

De Stichting heeft sinds kort een mascotte, Becky (zie afbeelding boven). Lees hieralles over Becky.