Webinar Prikkelverwerking en stress bij kinderen in de basisschoolleeftijd

Met de feestdagen in aantocht krijgen kinderen in de basisschoolleeftijd meer prikkels en kan stress oplopen. Hoe werkt dat eigenlijk? En wat is de wisselwerking met slaap? Hoe zit het met onder- en overprikkeling? Op 1 november deelden Melissa den Ouden, Linda Kerkmans en Tilly de Jong kennis en tips in een webinar voor ouders, ‘Prikkelverwerking en stress bij kinderen in de basisschoolleeftijd’. Ook voor professionals kan dit webinar interessante inzichten opleveren.

Het webinar bestond uit drie delen:

• Wat is prikkelverwerking (overprikkeling en onderprikkeling)
  • Prikkelverwerking en slaap
  • Prikkelverwerking tijdens de feestdagen

De essentie van het probleem is dat veel kinderen de snelheid van het leven en het altijd maar aan moeten staan niet kunnen handelen en overprikkeld raken. Ons brein kan het niet aan om zoveel prikkels te verwerken in een korte tijd. Buitenspelen, minder prikkels binnenkrijgen en dus minder online zijn (games, TikTok e.d.) en een geregeld leven helpen bij kinderen, maar zeker bij overprikkelde kinderen. Een goede slaap is daarbij heel belangrijk met regelmatige bedtijden.

Als een kind aan het gamen is lijkt het rustig op de bank te zitten, maar er komen een enorme hoeveelheid prikkels de hersenen binnen, die allemaal verwerkt moeten worden. Schermtijd beperken en meer buiten bewegen is daarom een van de oplossingen.

Tijdens de feestdagen zijn er ook enorm veel prikkels. Een plankalender kan helpen om een kind iets meer houvast te geven. Het weet dan wanneer het een schoen mag zetten, wanneer de Sint komt, wanneer het kerst is, enz. Luister en kijk naar je kind en bedenk wat je kind nodig heeft om goed die tijd door te komen. Dat kan iets anders zijn dan dat jij als ouder zou willen, maar voor de rust van je kind is het goed om te doen wat bij je kind past.

Het webinar werd gegeven door Melissa den Ouden, sociaal werker bij De Sociale Basis, Linda Kerkmans, pedagoog bij Jong JGZ, en Tilly de Jong, in opdracht van Dienst Gezondheid & Jeugd ZHZ. Daarbij werd samengewerkt met Mee Vivenz.