Conferentie Relaties en seksualiteit, de gewoonste zaak op school

29 maart 2023 op De Landgoederij in Bunnik

Op woensdagmiddag 29 maart organiseert Gezonde School vanuit het stimuleringsprogramma Gezonde Relaties & Seksualiteit van Gezonde School de conferentie Relaties en seksualiteit, de gewoonste zaak op school. Gezonde School grijpt dit moment aan om successen te vieren en om scholen een podium te geven. Om stil te staan bij waar we zijn begonnen en waar we nu staan. Een blik te werpen op de toekomst, en wat er nodig is om structureel aandacht te blijven besteden aan het thema Relaties en Seksualiteit in het onderwijs en om het thema te borgen.

Gezonde School hecht belang aan het duurzaam en structureel werken aan het thema Relaties en Seksualiteit en om het thema te borgen. Gezonde School doet dit samen met onze partners Rutgers, Stichting School en Veiligheid en Soa Aids Nederland. In de hoop dat leerlingen en studenten waar zij dan ook op school zitten, gelijkwaardige informatie opdoen. Deze specifieke middag is het thema Relaties en Seksualiteit een gewoon gespreksonderwerp. Van culturele, gender en seksuele diversiteit, een positieve kijk op relaties en seks, veranderingen van het lijf, sexting en veel meer. Om handige tips en voorbeelden ook weer te kunnen toepassen in de eigen lessen, de schoolomgeving, in signalering en het beleid.

Dagvoorzitter

Dagvoorzitter is gedragsbioloog Patrick van Veen. Hij is schrijver, trainer, keynote-spreker en onderzoeker. Vanuit zijn veelzijdige achtergrond adviseert hij organisaties en probeert hij mensen iets te leren over de impact van ons oergedrag in het dagelijks te leven. In de media is hij te zien als Expert Matchmaker bij het RTL4 programma Married at First Sight en is hij regelmatig te zien en te horen in radio en tv programma’s als gedragsdeskundige.

Tijdens de conferentie zijn er achttien workshops, verdeeld over drie rondes:

Ronde 1

• Inclusieve en effectieve seksuele vorming – Soa Aids Nederland
  • Seksuele en genderdiversiteit: jezelf zijn op school – SchoolsOUT
  • Iedereen krijgt een beurt! – GGD Noord-en Oost-Gelderland
  • Speel mee met ‘Gedragen Gedrag’ (voor SO/PO) – Stichting School & Veiligheid
  • Apenstreken bij apen (kinderen) – Patrick van Veen

Ronde 2

• Aan de slag met de Gezonde School-aanpak – RIVM/ Lotte Bakker
  • Seksuele en genderdiversiteit: jezelf zijn op school – SchoolsOUT
  • Seksuele en relationele vorming in het SO – GGDNOG en De Zonnehoek SO
  • Speel mee met ‘Gedragen Gedrag’ (VO/MBO) – Stichting School & Veiligheid
  • Seksualiteit en culturele verschillen – Diversae

Ronde 3

• Blijvend aandacht voor relaties en seksualiteit – RIVM/ Mirte Klomp
  • Zo praat je met jongens over seks – Rutgers, expertisecentrum seksualiteit
  • Seksuele vorming in de praktijk – De Sekswijzer
  • Online seksuele ervaringen en de rol van school – Bureau Jeugd en Media
  • Seksualiteit en culturele verschillen – Diversae

Activiteitenmarkt

Op de conferentie is ook een activiteitenmarkt waarbij Care for Sexuality, Driestar educatief, Merel van Groningen foundation, Qpido, Rutgers, Scharlaken Koord, Wiseducatie, Stichting TestJeLeefstijl.nu aanwezig zijn.

Informatie

De conferentie duurt van 11.30 tot 17.30 en vindt plaats op De Landgoederij Bunnik. Deelname aan de conferentie is voor scholen en partners gratis. Het Stimuleringsprogramma Gezonde Relaties & Seksualiteit biedt alle instellingen een kans om deel te kunnen nemen aan deze conferentie. De organisatie behoudt zich daarom het recht voor om bij het behalen van het maximum aantal deelnemers, in overleg te gaan met de instellingen die naar verhouding zijn oververtegenwoordigd.

Registreren kan hier. Het programma vind je hier.