Filmpjes over dilemma's relaties en seksualiteit

Hoe ga je om met vragen van leerlingen over seks? Wat doe je als je een leerling of student het woord ‘homo’ als scheldwoord hoort gebruiken? Hoe voer je een gesprek in de klas over een naaktfoto die zonder toestemming is gedeeld? De interactieve filmpjes Hoe doe jij het? gaan in op deze dilemma's en hoe je deze als leraar kunt aanpakken.

Dilemma’s relaties en seksualiteit: hoe doe jij het?

De Hoe doe jij het?-filmpjes zijn gemaakt door Rutgers, Stichting School & Veiligheid en Soa Aids Nederland vanuit het stimuleringsprogramma Gezonde Relaties en Seksualiteit. Deze onderwerpen komen erin aan bod:

• De eerste keer (voor het primair onderwijs)
  • Praten over seks (voor het primair onderwijs)
  • Condooms (voor het voortgezet onderwijs en mbo (middelbaar beroepsonderwijs ))
  • Online shaming (voor het voortgezet onderwijs en mbo)
  • Ben je homo? (voor het voortgezet onderwijs en mbo)

Bekijk hier de filmpjes.

Kijkers kunnen het verloop van de filmpjes bepalen door zelf te bepalen wanneer er ingegrepen wordt. Vervolgens krijgen ze feedback op hun aanpak en krijgen ze inzicht in hoe het eventueel anders kan.

Voor relationele en seksuele ontwikkeling

De filmpjes zijn interessant voor onderwijsprofessionals die aandacht willen geven aan de relationele en seksuele ontwikkeling van leerlingen of studenten. Veel scholen doen dat al met de Gezonde School-aanpak. Meer informatie over werken met de Gezonde School-aanpak:

Relaties en seksualiteit in het primair onderwijs

Relaties en seksualiteit in het speciaal onderwijs

Relaties en seksualiteit in het voortgezet onderwijs

Relaties en seksualiteit in het mbo