Kletskaartjes over gender- en seksuele diversiteit

Met de kletskaartjes kun je op een laagdrempelige en speelse manier praten over gender- en seksuele diversiteit in de klas. Leerlingen leren praten over hun eigen gevoelens en die van een ander. Ze doen kennis op, verruimen hun blik en ontwikkelen een respectvolle houding ten aanzien van diversiteit.

Kletsen over diversiteit

Je veilig voelen en jezelf kunnen zijn: dat gunnen we iedereen. Toch zitten er in elke klas kinderen die vaker het gevoel hebben niet te voldoen aan wat verwacht wordt van ‘een meisje’ of ‘een jongen’. Of zij voelen dat hun (thuis)situatie afwijkt van de ‘norm’.

Het is belangrijk dat kinderen de ruimte krijgen voor het delen van verhalen. Over hoe je je kunt voelen, op wie je verliefd kunt worden en hoe je eruit kunt zien. Hiermee help je hen te ervaren dat er diversiteit is en dat die er ook mag zijn. Door ruimte te geven aan diversiteit, creëer je een veiligere sfeer voor alle leerlingen om zichzelf te zijn. De kletskaartjes helpen daarbij.

Gratis Kletskaartjes

Het materiaal bestaat uit een gratis te downloaden pdf met 20 kletskaartjes. Op de kaartjes staan vragen die je kinderen kunt stellen. Dit boort de nieuwsgierigheid en creativiteit van kinderen aan. Over de antwoorden ga je samen in gesprek. Het materiaal is voorzien van een korte uitleg over hoe je de kaartjes gebruikt.

Veilige setting

Bij het bespreken van de kaartjes laten kinderen iets persoonlijks van zichzelf zien. Het is daarbij belangrijk dat de sfeer in je klas voldoende veilig en vertrouwd is. Ook omdat ik jouw klas een lhbti+ leerling kan zitten. Op www.gendi.nl vind je tips voor een veilig klassengesprek en een overzichtelijk stappenplan voor een veilig gesprek.

Gendi voor inspiratie

Wil je meer ruimte geven aan gender- en seksuele diversiteit in de klas en op school? Bezoek dan de website Gendi.nl voor inspiratie, tools en lesmaterialen. Gendi is een initiatief van School & Veiligheid.