Liefde voor jezelf is thema Week van de Liefde 2022

Van 14 tot en met 18 februari 2022

Valentijnsdag is de dag van de liefde. Daarom organiseren Rutgers en Soa Aids Nederland rondom die dag de Week van de Liefde. Tijdens de Week van de Liefde besteden scholen in het voortgezet onderwijs, praktijkonderwijs, voortgezet speciaal onderwijs en MBO aandacht aan het thema seksuele vorming of verdiepen hun kennis. In 2022 vindt de week plaats van 14 tot en met 18 februari. Thema is Liefde voor jezelf.

De Week van de Liefde heeft als doel om scholen kennis te laten maken met het thema relaties en seksualiteit. Het is een goed begin om op een leuke manier schoolbreed aandacht te geven aan relationele en seksuele vorming.

Wat houdt de Week van de Liefde in?

Tijdens deze Week worden door het hele land lessen in de liefde gegeven! Wanneer je meedoet geef je minimaal één les over relaties en seksualiteit. Het effectief bewezen lespakket Lang Leve de Liefde is bijvoorbeeld zeer geschikt. Uiteraard kun je ook andere erkende lesmaterialen gebruiken. Bij voorkeur wel in een doorlopende leerlijn. Gebruik daarvoor de overzichtskaarten.

Thema 2022: Liefde voor jezelf

Het thema van de Week van de Liefde 2022 is: Liefde voor jezelf. Jongeren zijn in de liefde vaak op de ander gericht: Hoe zien anderen mij? Ben ik normaal? Wat wil de ander? Maar dit is ook een levensfase waarin jongeren de eigen identiteit ontdekken. Bijvoorbeeld rondom seksuele oriëntatie, zelfbeeld, het eigen lichaam, wat hun grenzen zijn en wat fijn voelt. Deze week geeft docenten handvatten om hierop in te spelen tijdens de lessen.

Structurele aandacht is het uiteindelijke doel

Deze jaarlijks terugkerende projectweek helpt scholen om vaker thema’s als ‘Weerbaarheid’, ‘Veilig vrijen’ en ‘Seks en de media’ op de agenda te zetten. Uiteindelijk is het een opstap om structureel aandacht te geven aan dit thema en om het een plek te geven in jullie schoolplan.

Aanmelden Week van de Liefde

Wil je meedoen met de Week van de Liefde? Meld je aan via het aanmeldformulier.