Paarse Vrijdag op 9 december

Dé grote actiedag van het GSA Netwerk (Gender & Sexuality Alliance)

Op 9 december is het weer Paarse Vrijdag. Dé grote actiedag van het GSA Netwerk (Gender & Sexuality Alliance), een leerlingengroep die zich inzet voor respect voor seksuele- en genderdiversiteit. Kleurt jullie school ook paars?

Feestelijke activiteiten & actiepakket

Leerlingen in het voortgezet onderwijs en mbo organiseren vaak opzienbarende en ludieke activiteiten. Ook in het basisonderwijs wordt gevierd dat iedereen zichzelf mag zijn en dat iedereen op iedereen verliefd mag worden.

Met het Paarse Vrijdag actiepakket heb je alles in huis voor een feestje. Leerlingen en scholen kunnen het gratis bestellen via de website van Paarse Vrijdag.

Aandacht voor seksuele diversiteit in de les

Naast een belangrijke zichtbaarheid-actie van leerlingen, kun je als leraar deze dag aangrijpen om op een positieve en leuke manier aandacht te besteden aan respect voor gender- en seksuele diversiteit in de les. Daarmee werk je aan het bevorderen van de veiligheid voor iedereen in de klas. Als leraren meedoen met Paarse Vrijdag is het effect nog groter.

Talkshow (vo)

Nieuw dit jaar is een talkshow die je kunt kijken met de klas. Daarin wordt gepraat over identiteitsontwikkeling, queerness, genderidentiteit en geloof. De talkshow komt een week voor 9 december online op de website van Paarse Vrijdag zodat je de les kunt voorbereiden.

De Paarse Vrijdag Krant (vo)

Voor het vo en mbo kun je de Paarse Vrijdag krant bestellen en deze behandelen in de klas. Hij staat vol met leuke artikelen, verhalen en feitjes over seksuele diversiteit en werkvormen en opdrachten. Hij is voorzien van een docentenhandleiding waaraan School & Veiligheid ook dit jaar een bijdrage leverde.

Regenboogboeken en kleurplaten (po)

In het basisonderwijs kun je naast de feestelijkheden bijvoorbeeld een prentenboek met een lhbti+ onderwerp voorlezen. Kijk eens bij de Regenboogboeken op Gendi of download en print kleurplaten voor de allerkleinsten. Of ga het gesprek aan met de (gratis) Kletskaartjes Jongens tot en met Meiden over respect, de overeenkomsten tussen jongens en meisjes en tussen mensen die verliefd zijn.

Vraag je je af of seksuele diversiteit wel iets is om te behandelen op de basisschool? Lees dan de blog Juf, kunnen twee jongens trouwen? van Bente van Gameren, beleidsadviseur bij School & Veiligheid waarin ze onder andere Paarse Vrijdag in relatie tot het primair onderwijs bespreekt.

Gendi.nl

Op de website van Gendi – een initiatief van School & Veiligheid – vind je tips en inspiratie om op Paarse Vrijdag aan de slag te gaan: