‘Weerbaar online’ thema Week van de Lentekriebels

Van 4 t/m 8 maart 2024

Van 4 tot en met 8 maart 2024 is het weer de Week van de Lentekriebels! Dit jaar is het thema ‘Weerbaar online’. Kinderen leren hoe ze veilig gebruik kunnen maken van internet en social media. In de bovenbouw leren ze ook hoe ze zichzelf kunnen beschermen tegen het onbedoeld tegenkomen van naaktbeelden.

Handreiking ‘Weerbaar online’

Om leerkrachten te helpen het thema ‘Weerbaar online’ bespreekbaar te maken, is er een handreiking ontwikkeld. In de Handreiking Weerbaar online lees je wat kinderen van verschillende leeftijden tegen kunnen komen, krijg je tips over hoe je online veiligheid bespreekbaar kunt maken in de klas en leer je hoe leerlingen om kunnen gaan met onveilige online situaties.

De handreiking is vanaf 1 februari te downloaden op de themapagina van de Week van de Lentekriebels. In de bijlage van de handreiking staan verschillende lessen die je kunt geven over online weerbaarheid.

Didactische tips en lessuggesties

Webinar Online wensen en grenzen

Wat maken basisschoolleerlingen online mee? Wat voor invloed heeft het online leven op de ontwikkeling van hun zelfbeeld en weerbaarheid? Aan wat voor gevaren, uitdagingen en kansen worden zij blootgesteld? Mediapedagoog Jacqueline Kleijer vertelt hier meer over in het webinar ‘Online wensen en grenzen’. Het webinar wordt georganiseerd door de Gezonde School.

• Maandag 5 februari, 15:00 – 17:00 (online)
  • Voor leerkrachten, ib’s ers, directeuren werkzaam in het primair onderwijs
  • Meld je aan voor het webinar

Webinar voor schoolleiders Week van de Lentekriebels

Voor schoolleiders is een goede voorbereiding op deze week, met de leerkrachten en met de ouders, belangrijk. In het webinar leer je wat de Week inhoudt en hoe deze zich verhoudt tot een visie op relationele en seksuele vorming, hoe je onderwijspersoneel kunt ondersteunen en hoe je gesprekken met ouders kan voeren. Het webinar wordt georganiseerd door de Gezonde School.

Voor leerkrachten

Materialen voor in de klas

Over Week van de Lentekriebels

De Week van de Lentekriebels is een initiatief van Rutgers en de GGD'en om scholen te ondersteunen bij het maken van een goede start met relationele en seksuele vorming.