Leerlingen uit het speciaal (basis)onderwijs ontdekken de survivalsport

Op donderdag 21 september organiseerde de Stichting Special Heroes de Sport Heroes Survival Experience bij Hommes Survivalrun & Outdoor in Groningen. Zes verschillende speciaal (basis)onderwijsscholen uit de provincie Groningen en Assen ontdekten de survivalsport. De jongeren verlieten de veilige schoolomgeving waar regelmaat, structuur en ritme centraal staan voor het prachtig opgebouwde parcours vol met uitdagende hindernissen. In totaal zijn er 250 leerlingen de survivalbaan over gegaan.

Vrijblijvend karakter

Deze survival experience wordt nu voor het tweede jaar achter elkaar georganiseerd, omdat het voor deze doelgroepen minder vanzelfsprekend is om deel te kunnen nemen aan reguliere sportevenementen. Bij de experience gaan leerlingen van 10 tot en met 12 jaar met gedragsmatige uitdagingen, leerachterstanden of een auditieve beperking verschillende survivalonderdelen trotseren. Leerlingen krijgen geen bandje dat wordt doorgeknipt als ze de hindernis niet halen, zoals gebruik bij survival. Leerlingen kunnen vrijblijvende manier kennis maken met de sport en samen met hun groepje bekijken welke onderdelen ze graag willen proberen. De deelnemers komen van verschillende scholen uit Groningen, Hoogezand, Appingedam, Haren en Assen.

Lokale samenwerking

Het evenement is een mooie, lokale samenwerking tussen Hommes Survivalrun & Outdoor, Hanze Hogeschool voor Sportstudies, Special Heroes Nederland en de scholen uit de regio. Studenten van de opleiding tot docent bewegingsonderwijs ondersteunen de verschillende groepjes uit hun ontdekkingstocht en maken kennis met de doelgroep uit het speciaal onderwijs.

Sport Heroes

De Survival Experience is onderdeel van de leerlijn van de Stichting Special Heroes in het onderwijs over sport & bewegen, genaamd: Sport Heroes. In samenwerking met lokale sportaanbieders kunnen leerlingen onder schooltijd kennismaken met diverse vormen van sport. De echte enthousiastelingen volgen na schooltijd nog meer lessen om vervolgens door te stromen naar de vereniging of club. Leerlingen krijgen de kans om laagdrempelig verschillende vormen van sport te ontdekken. Ieder met zijn eigen kwaliteiten, want iedereen kan een held zijn!