Ég fer til Íslands!

Blog Roelie Waanders, Hoofd Facilitair en Coördinator Gezonde School Vechtdal College Hardenberg

Van zondag 22 tot en met vrijdag 27 september vindt de Studiereis Gezonde School IJsland plaats. In de aanloop ernaartoe krijgt u elke week woensdag informatie over de reis. In deel 6 een blog van Roelie Waanders, Hoofd Facilitair en Coördinator Gezonde School Vechtdal College Hardenberg.

Samen met een groot aantal collega Gezonde School Coördinatoren (dé kartrekkers van de Gezonde School-plannen) ga ik zondag 22 tot en met vrijdag 27 september naar IJsland! Een land dat voorop loopt als het gaat om een gezonde leefstijl van jongeren.

Deelname aan deze reis is een unieke kans om met eigen ogen te zien hoe gezondheid en welzijn georganiseerd zijn in het IJslandse onderwijs. Het biedt de mogelijkheid kennis en ervaring op te doen om de aanpak van gezondheid op onze school verder te professionaliseren. Maar zeker ook om een breed kennisnetwerk op te bouwen.

Vanuit ons hotel in Reykjavik bezoeken we gezondheidsinstanties, overheidsinstellingen, gemeenten en scholen. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de IJslandse aanpak: hoe hebben de betrokken partijen dit voor elkaar gekregen? Hoe zorgt men dat dit ook zo blijft? Wat zijn cruciale punten binnen hun plan van aanpak, zowel op de scholen als daarbuiten?

Kortom: ik heb er ontzettend veel zin in!

Vechtdal College Hardenberg

Het Vechtdal College is sinds 2018 een Gezonde School. Met het vignet Gezonde School laat het Vechtdal College Hardenberg zien dat de school voldoet aan de kwaliteitscriteria voor het themacertificaat Voeding, opgesteld door deskundigen. Die criteria zijn onder meer: les geven over gezonde voeding, samen met de GGD gezondheidsproblemen aanpakken en zorgen voor een gezonde schoolomgeving, zoals bijvoorbeeld onze school en schoolterrein rookvrij* te maken. We zijn bezig met de aanvraag van de thema's Welzijn, Binnenmilieu, Roken, alcohol- en drugspreventie en Sport en Bewegen.

De Gouden Schaal

De Gezonde Schoolkantine is een belangrijk onderdeel van de Gezonde School-aanpak.
​Dit jaar ontving ons Gezonde Schoolkantine Team voor de 5e keer op rij de Gouden Gezonde Schoolkantine Schaal (Zie foto, ik ben degene in jeans). Trots op!

Vechtpark Hardenberg

​Een van de te bezoeken scholen is de Hamraskóli: ‘Each school year had its goal, with the bigger picture (Health&wellbeing) in mind. All the teachers are supposed to plan a lesson that involves some movement. The staff goes in a walkingtrips, sometimes to a mountain and sometimes in the neighbourhood.’

Wekelijks rondje Vechtpark van onze docenten met de leerlingen? ​

Ik zie het al helemaal voor me ;-)