Nederlandse ouders tolerant over alcoholgebruik jongeren

Enquête onder 4000 jongeren van 15 en 16 jaar in pilotgemeenten IJslands Model

Het alcoholgebruik onder Nederlandse jongeren is bovengemiddeld en dat komt omdat Nederlandse ouders te tolerant zijn. Dat zei de bedenker van het IJslandse Model, Jón Sigfússon, vrijdag 18 oktober in Nieuwsuur.

Volgens Sigfússon (op de foto tijdens de Studiereis Gezonde School IJsland) hebben ouders liberale houding tegenover hun kinderen en krijgen de kinderen daarom toestemming om te drinken. Trimbos en het Nederlands Jeugd Instituut hielden een enquête onder 4000 jongeren van 15 en 16 jaar op scholen in de zes gemeenten die meedoen aan pilots met het IJslands Model.

Enkele uitkomsten:

• 75% had ooit alcohol gedronken, 53% deed dat in de vorige maand; het Europees gemiddelde is 49%. 25% drinkt ook thuis alcohol.
  • 35% was wel eens dronken, 19% deed dat in de vorige maand; het Europees gemiddelde is 13%.

In de uitzending legt Sigfússon uit hoe de visie op alcoholgebruik bij jongeren is veranderd in IJsland: “Ouders weten veel meer dan 20 jaar geleden over de ontwikkeling van het brein.” Sigfússon ziet dat het in Nederland bij veel ouders volledig geaccepteerd is. “In Nederland vinden ouders het prima dat kinderen alcohol drinken. Dat is het verschil met veel andere landen.” Sigfússon waarschuwt in de uitzending ook voor de gevolgen: “We weten dat kinderen die op hun vijftiende beginnen met drinken vier keer zoveel kans maken om verslaafd te raken aan de drank en alcoholist te worden. En wie wil nou de ouder zijn van zo’n kind?”

Aan het woord komt ook Barbara Werrij, kinderarts in het Antonius Ziekenhuis in Sneek: “Kinderen die het slachtoffer zijn geworden van comazuipen doen het IQ-technisch minder goed en zakken een schoolniveau.”

Volgens de jongeren die in de uitzending aan het woord komen, wordt over roken moeilijker gedaan dan over alcohol.

Bekijk hier de uitzending van Nieuwsuur.