De vrijheid van meningsuiting en het recht op een eigen levensovertuiging

Stichting School en Veiligheid helpt scholen om te gaan met dit dilemma

De afgelopen weken ging het debat in politiek en samenleving over de vraag hoe scholen kunnen omgaan met de spanning tussen de vrijheid van meningsuiting en het recht op een eigen levensovertuiging. Leerlingen en studenten voelen zich geraakt in hun religieuze identiteit (zoals bij een cartoon) of in hun seksuele identiteit (zoals bleek uit verhalen van christelijk-orthodoxe oud-leerlingen). Vaak genoeg botsen die identiteiten met elkaar.

Wanneer in klassen hierover gesprekken ontstaan, kunnen die gepaard gaan met heftige emoties. Sommige docenten zullen zo’n gesprek daarom mijden, ook al vinden ze het belangrijk. Stichting School & Veiligheid kan hen ondersteunen.

Niet alleen willen staan

Een veilig klassengesprek voeren, vraagt meer dan de individuele vaardigheden van een individuele docent. Deze docent wil ook weten dat hij of zij kan steunen op collega’s als ze zo’n lastig klassengesprek gaat voeren.

Een veilig klassengesprek voeren, doe je dus eigenlijk met het team. Samen stel je vast welke visie je wilt uitdragen – en welke gedragsafspraken daarbij horen. Hierdoor kan ieder teamlid zich gedragen voelen tijdens zo’n lastig gesprek. Een gezamenlijke visie (met bijbehorende afspraken) is een van de zes bouwstenen waarmee je een veilig schoolklimaat neerzet. School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het vormgeven van deze stenen. Daarnaast ondersteunen we lerarenteams met trainingen in pedagogische gespreksvoering op onderwerpen die maatschappelijk gevoelig liggen.

Projecten op maat

Ook christelijk-orthodoxe scholen willen veilige gesprekken voeren met leerlingen over gevoelige thema’s. Zij kunnen hiervoor onder meer ondersteuning krijgen van een op maat gemaakt project. Dit project maakt ruimte in een school om samen te ontdekken welke stappen nodig en mogelijk zijn voor een kwalitatief goed gesprek over gender- en seksuele diversiteit, zowel onder de leerlingen als onder elkaar binnen het team.

Met die insteek willen we aansluiten bij vragen die leerlingen ervaren rond geloof en seksuele diversiteit. Binnen een docententeam gaat het vaak over de spanning tussen enerzijds de geloofsvisie en de kernwaarden van de school en anderzijds een veilige omgeving voor alle leerlingen om zichzelf te kunnen ontdekken en ontwikkelen.

Deze op maat gemaakte projecten bestaan uit een combinatie van een voorstelling die bij alle leerlingen herkenning over identiteitsvragen kan oproepen, een docententraining met als insteek het oefenen van een veilig klassengesprek, en een ontmoeting met christelijk-orthodoxe lhbt-jongeren die hun middelbare school recent hebben afgesloten. School & Veiligheid werkt hiervoor samen met Theater AanZ en de christelijke voorlichtingsorganisatie Homo in de Klas, in opdracht van het ministerie van OCW. De projecten, samen ‘Stil Verdriet’ genoemd, worden in nauwe samenwerking met de scholen opgezet en uitgevoerd. Een school kan beginnen met het onderdeel dat het meest veilig voelt of het best bij de eigen school past: maatwerk voor een veilig gesprek op iedere school.