Netwerksessie ‘Online shaming – Aan de slag met preventie’

Op 8 februari, tijdens Safer Internet Day, organiseert Netwerk Mediawijsheid i.s.m. Helpwanted en Bureau Jeugd & Media de online sessie ‘Online shaming – Aan de slag met preventie’.

Online shaming komt veel voor onder kinderen en jongeren. Naast verspreiding van naaktbeelden zijn er talloze manieren waarop kinderen elkaar aan de digitale schandpaal nagelen. Welke rol kan mediawijsheid spelen om online shaming te voorkomen? Hoe kun je kinderen en jongeren inspireren om online respectvol met elkaar om te laten gaan, zodat shaming geen kans krijgt?

Programma

Tijdens de sessie gaan diverse sprekers in gesprek, onder andere naar aanleiding van de afleveringen van Pointer, waaruit blijkt hoe groot de noodzaak is voor duurzame aandacht voor mediawijsheid op dit thema. De eerste sprekers zijn bekend:

• Simone Belt van Helpwanted vertelt over positieve oplossingen om online shaming te voorkomen, vanuit haar jarenlange ervaring met slachtoffers en daders.
  • Kristian Harmelink, politie-agent en spreker voor Bureau Jeugd & Media, wil een maatschappijbreed gesprek over normen en waarden starten. Hoe kunnen we online de omgang met elkaar verbeteren? Wat is daarvoor nodig?

Praktische informatie

De online sessie vindt plaats op dinsdag 8 februari, tussen 10.00 en 12.00 uur, via Zoom. De sessie is interactief; deelnemers kunnen vragen stellen aan de gasten. Daarnaast worden voorbeelden van inspirerende initiatieven tegen online shaming besproken en zijn er muzikale intermezzo’s.

Voor meer informatie en inschrijven click hier.