Terugblik Onderwijsconferentie Met Alle Respect!

Thema editie 2024: Goed voor elkaar

Woensdag 17 april 2024 vond voor de negende keer de onderwijsconferentie Met Alle Respect! plaats die Stichting School & Veiligheid jaarlijks organiseren. Zowel op locatie (Gooiland, Hilversum) als online werd de conferentie goed bezocht. School & Veiligheid blikt in een kort verslag terug op met name het plenaire (ochtend)gedeelte.

Een sprankelend plenair programma

Net als vorig jaar opende Splinter Chabot het programma. Hij zorgde direct voor een positieve sfeer, maakte contact met de deelnemers en gaf een introductie op de dag. Ook ging hij kort in op enkele vervelende situaties uit zijn eigen (middelbare) schoolperiode. En gaf direct aan dat hij zich ook kon voorstellen dat het voor leraren ook niet altijd even makkelijk is om daarmee om te gaan.

Wat volgde was een gesprek met Amina Saydali, directeur-bestuurder van School & Veiligheid. Zij lichtte het thema van de conferentie toe: ‘Goed voor elkaar’. Hetzelfde thema dat School & Veiligheid aan het begin van het schooljaar gebruikte voor de Week Tegen Pesten. School & Veiligheid koos voor dit thema omdat ij uit het scholenveld signalen krijgen dat er nog altijd een nasleep is van de coronaperiode. Leerlingen voelen zich minder onderdeel van de groep, er is meer individualisering, meer onrust. En het omkijken naar elkaar is nog altijd heel sterk nodig.

Vervolgens was het tijd voor de twee hoogtepunten van het ochtendprogramma: de keynotesprekers, Ismail Aghzanay en Sharon Ubani.

Het geheim van de leraar – Ismail Aghzanay

Als eerste kwam Ismail Aghzanay aan het woord. Als jonge jongen werd hij bestempeld als ‘onhandelbaar’, maar werd jaren later Leraar van Rotterdam en later ook Leraar van het Jaar. En hij schreef het boek: Het geheim van de leraar.

Na een korte, (inter)actieve energizer, die voor flinke hilariteit zorgde, startte hij zijn bezielende verhaal.

Allereerst gaf hij een korte inleiding op de film Freedom Writers die hij zeer aanraadde: “Het geeft in het kort aan waar wij in de kern soms in te kort schieten.” Hij waarschuwde daarmee direct dat hij bewust zo nu en dan wat zou gaan schuren en prikkelen. En dat prikkelen werkte goed. Als voorbeeld: je kunt uitgaan van je eigen vertrekpunt dat jij van huis uit hebt meegekregen. Maar jongeren die gevormd zijn door een straatcultuur hebben een heel ander vertrekpunt. Is jouw vertrekpunt de norm? Of stel jij je open voor waar jouw leerlingen vandaan komen?

Ook gaf hij praktische tips mee om direct in te kunnen zetten in je eigen klas, gericht op het leren kennen van je leerlingen. Of zoals Ismail zei: “Ik geloof namelijk niet dat wij onze leerlingen kunnen helpen zonder dat wij ze kennen.” Dat lukt alleen met oprechte betrokkenheid. En dat draagt vervolgens weer bij aan de sociale veiligheid.

Droomruimte – Sharon Ubani

We duiden de school vaak aan als mini-samenleving. In dat licht had de tweede spreker geen passender naam kunnen hebben. Of zoals Sharon zelf toelichtte: “Ubani betekent ‘de vooruitgang van een groep mensen die samenleeft op een bepaald grondgebied’.”

Ze vertelde over haar jeugd in een vooral witte omgeving op een school met maar weinig kinderen van kleur. Ze ontpopte zich als boekenwurm: “Ik kon doen alsof ik er net zo uitzag als de hoofdpersoon. Er kon niet worden ingevuld dat ik net zo vindingrijk, gelaagd, interessant, grappig of knap zou kunnen zijn.”

Die honger naar verhalen en verbeelding houdt haar ook nu nog bezig. “In mijn volwassen leven ben ik continu op zoek naar hoe we verbeelding in kunnen zetten om dingen radicaal beter te doen.”

Ze nam ons mee in haar werkveld dat zich in zowel West-Europa als West-Afrika afspeelt: Nederland, Duitsland, Ghana en Ivoorkust om maar een aantal landen te noemen. Ze werkt als gastdocent en trainer over inclusief leren. Ze ontdekte dat sommige vraagstukken niet of nauwelijks verschillen tussen ogenschijnlijk geheel andere werelddelen: “We bespraken het hier eerder al, wat doe je met het feit dat kinderen zijn veranderd sinds de pandemie? En wat doe je met het feit dat sommige leerlingen thuis niet genoeg geld hebben, bijvoorbeeld voor een schooltas?”

Ze stimuleerde de aanwezigen zich te verdiepen in thema’s als inclusie en discriminatie. Kortom: een inspirerende lezing die zij eindigde met de oproep die Ismail eerder ook deed: verdiep je in de ander. En dan misschien wel vooral de ander met een andere achtergrond dan jijzelf.

Grote keuze aan workshops

Na een heerlijke lunch was het tijd voor de praktijk. Zowel online als op locatie waren er verschillende workshops waar de deelnemers uit konden kiezen. In totaal waren er twee workshoprondes. Online was gekozen voor een kortere duur van de workshops, omdat het online soms lastiger is om je aandacht vast te blijven houden.

Jouw mening telt

Alle deelnemers hebben inmiddels een evaluatieformulier ontvangen. School & Veiligheid neemt al jullie input ter harte. Wil je nog iets extra’s kwijt over deze editie, of wil je meedenken met de editie van 2025? Stuur dan een e-mail naar conferenties@schoolenveiligheid.nl. De volgende editie vindt plaats op woensdag 9 april 2025.