Webinar ‘Als criminaliteit de school raakt’

Woensdag 13 oktober 2021 – 15:00-17:00 uur

Ondermijnende en georganiseerde criminaliteit is geen ver-van-mijn-bedshow meer. Criminelen ronselen jongeren om te dealen, geld wit te wassen of pakjes te bezorgen. Dit speelt niet alleen maar buiten schooltijd, het komt ook de klas in. Er zijn scholen die te maken hebben gehad met leerlingen die in de klas dealen of een verboden wapen meenemen. Hoe wapen je het sociale veilige schoolklimaat tegen onveilige invloeden en verleidingen? Daarover organiseert de Stichting School & Veiligheid een webinar.

Wat staat je te doen als school?

Ondanks protocollen en een veiligheidsplan, heb je ook te maken met als angst of schaamte. Je wil niet graag de vuile was buitenhangen en denkt ook aan de veiligheid van je medewerkers. Hoe pak je dit zorgvuldig aan? Welke afwegingen maak je? Moet je aangifte doen of niet? De veiligheid van de school en de klas staat voorop. Maar hoe veilig is de betreffende leerling als hij weer de school uit loopt?

Tijdens dit webinar gaat School & Veiligheid in op wat ondermijnende criminaliteit is en hoe dit samenhangt met straatcultuur. Daarnaast worden er ervaringsverhalen uitgewisseld. School & Veiligheid nodigt deelnemers uit om vragen en dilemma’s te delen.

Programma (tot zover bekend)

• Voor schooldirecteur van College de Brink, Eric van ’t Zelfde, staat de kwaliteit van onderwijs voorop. Hij is gepassioneerde schoolleider en schrijver van het boek Superschool. Daarnaast is hij bekend van het tv-programma Dreamschool. Hij begon zijn loopbaan als leraar in Den Haag, Scheveningen. Later werd hij directeur van een van de slechtste scholen van Rotterdam, waar criminaliteit de school in was gedrongen. “Ik vind het belangrijk om met elkaar te spreken over deze problematiek. Ik deel graag mijn ervaringen en kennis aan mijn collega’s.”
  • Programmaleider leerlingalert, Petra van den Berg, vertelt over het les- en voorlichtingsprogramma voor scholen om jongeren, docenten en ouders bewuster en weerbaarder te maken tegen ondermijnende criminaliteit.
  • Universitair docent Criminologie aan Erasmus School of Law, dr. Robby Roks, verricht onderzoek naar georganiseerde vormen van criminaliteit en bespreekt hoe dit samenhangt met straatcultuur.
  • Uiteraard komt ook de praktijk aan bod: directeur van een vo-school, Eelco van der Kruk, en docent Bregje van Goethem van een mbo-instelling in Brabant, spreken over wat er op hun school speelt.

Als deelnemer word je uitgenodigd om interactief mee te doen via de chatfunctie om inzichten, vragen, juridische en pedagogische dilemma’s uit te wisselen. Om zo het taboe en de schaamte te doorbreken zodat de ernst van deze ontwikkeling bespreekbaar wordt.

Aanmelden voor het webinar kan hier.