Bijna een op de tien meisjes heeft weleens geen geld voor maandverband of tampons

Onderzoek ‘Bloedserieus’ van Plan International

Bijna negen procent van meisjes en jonge vrouwen tussen 12 en 25 jaar in Nederland geeft aan weleens te weinig geld te hebben voor maandverband of tampons en meer dan de helft geeft aan menstruatieproducten te duur te vinden. Ruim negen procent heeft een vriendin of kennis om maandverband of tampon moeten vragen, omdat ze daar zelf te weinig geld voor had. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Bloedserieus’ van ontwikkelingsorganisatie Plan International.

Menstruatieschaamte

Naast menstruatie-armoede blijkt uit het onderzoek van Plan International dat er in Nederland ook sprake is van schaamte. Bijna de helft van de ondervraagde meisjes en jonge vrouwen in Nederland voelt zich vies als ze ongesteld is, blijkt uit het onderzoek. Een kwart houdt het dan ook geheel voor haarzelf als ze menstrueert. Een derde vindt ongesteldheid een ongemakkelijk onderwerp om het met vrienden over te hebben en een vijfde praat ook in het gezin niet openlijk over menstruatie. Bijna de helft van de meisjes zou graag willen dat we in Nederland openlijker over het onderwerp kunnen praten.

Aandacht vergroten

Wat bij de communicatie kan helpen is de ongesteldheids-emoji, een bloeddruppel, die Plan International ontwikkeld heeft en sinds kort beschikbaar is. Feministisch platform De Bovengrondse werkte gelijktijdig ook aan een eigen onderzoek naar menstruatie-armoede en schaamte. Om de aandacht te vergroten, hebben we besloten de resultaten van onze onderzoeken gezamenlijk te presenteren bij het ministerie van Sociale Zaken.

Luiers als maandverband

De Bovengrondse sprak met zo’n 50 organisaties die werken met mensen in Nederland die op of onder de armoedegrens leven (minima), zoals klanten van de Voedselbank, dak- en thuislozen en ongedocumenteerden. Een vrouw in de bijstand gaf aan in plaats van maandverband weleens de luiers van haar jonge kinderen te gebruiken. In een enkel geval gaf een vrouw aan thuis te blijven zodat ze het kon ‘laten lopen’.