Gezocht: docenten in het voortgezet onderwijs voor onderzoek naar voedseleducatie

Ben jij een docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs en wil je bijdragen aan het verbeteren van voedseleducatie? Het Louis Bolk Instituut is benieuwd naar jouw ervaringen! Door mee te doen aan het onderzoek draag je bij aan een gezondere toekomst voor jongeren. En, om nog een extra duwtje in de gezonde richting te geven, maak je bovendien kans op een gezonde foodtruck op jouw school.

Wat houdt het onderzoek in?

In dit onderzoeksproject gaat het Louis Bolk Instituut bij middelbare scholieren en docenten meten wat de effecten zijn van het vernieuwde lesprogramma ‘Weet wat je eet’. In dit gratis online lespakket van het Voedingscentrum leren leerlingen zelfstandig over gezond, veilig en duurzaam eten. Het pakket sluit aan op de kerndoelen voor de onderbouw van vmbo, havo en vwo en is geschikt voor het mbo.

Wat zoeken we?

Het Louis Bolk Instituut is op zoek naar docenten en leerlingen uit de onderbouw van het vmbo-TL, havo en vwo:

• die dit lesprogramma WEL inzetten in het begin van schooljaar 2022/2023.
  • die dit lesprogramma NIET inzetten in het begin van schooljaar 2022/2023. Na de kerstvakantie mag je het lespakket natuurlijk wel inzetten.

Doe je mee? Dan vraagt het Louis Bolk Instituut jou om een (digitale) vragenlijst in te vullen over de haalbaarheid, waardering en ervaren impact van het lesprogramma en jouw leerlingen tweemaal een (digitale) vragenlijst in te laten met vragen over hun kennis, houding en gedrag ten aanzien van gezonde, veilige en duurzame voeding. Elke vragenlijst kost slechts zo’n 10 tot 15 minuten om in te vullen. Meld je direct aan via het contactformulier.

Waarom meedoen?

• Jij en je leerlingen dragen bij aan wetenschappelijk onderzoek.
  • Jouw ervaringen en inzichten bieden het Voedingscentrum handvatten bij het verbeteren van het lesprogramma, waarbij je bijdraagt aan een gezondere generatie.
  • Als bedankje ontvang je voor je klas een kist met fruit.
  • Je maakt kans op een bezoek van een gezonde foodtruck op jouw school.

Heb je nog vragen over het onderzoek? Neem dan contact op met Femke Hoefnagels (f.hoefnagels@louisbolk.nl) of bezoek www.wwje.nl voor meer informatie over het lesprogramma.