Gratis ontbijt voor arme leerlingen Utrechtse middelbare scholen

Utrechtse middelbare scholen gaan een ‘broodlokaal’ inrichten waar leerlingen van wie de ouders het niet kunnen betalen gratis brood kunnen halen voor het ontbijt. Dat meldt het AD.

Volgens Muriëlle van der Voort, bestuurder van Nuovo, waar vijftien middelbare scholen in Utrecht en omgeving onder vallen, komt de armoede steeds meer de school in: “Aan de ouderbijdrage die niet altijd kan worden voldaan, maar ook aan het feit dat steeds meer leerlingen zonder ontbijt of lunch op school komen.” Op een van de Nuovo-scholen, het Kromme Rijn College in Utrecht, is sinds kort ervaring opgedaan met een broodlokaal. “Niet een lokaal waar kinderen aan een tafeltje kunnen zitten. Maar er is brood voorhanden. Ook als je brood vergeten bent. Zo zit er niet teveel schaamte aan. Je weet dat je een boterham kunt pakken en weer weg kunt lopen.” De scholen hopen voor de herfstvakantie een plan te hebben voor de scholen.

Eerder deze week pleitte het Jeugdeducatiefonds er bij het kabinet voor om haast te maken met het verstrekken van subsidie aan scholen voor eten voor hun leerlingen.