Dag van de Gezonde Schoolkantine 2023

16 maart 2023

Op donderdag 16 maart is het weer zo ver: het Voedingscentrum organiseert de Dag van de Gezonde Schoolkantine! Op deze dag staan alle schoolkantines van Nederland in the spotlight. Maak jij er samen met het Voedingscentrum een feestelijke dag van?

Kom proeven!

Al 20 jaar helpt het Voedingscentrum scholen met het gezonder en duurzamer maken van hun schoolkantine. Het Voedingscentrum laat je dan ook graag zien hoe een kantine eruitziet volgens de Richtlijn Eetomgeving voor scholen. Ervaar hoe (kleine) aanpassingen in aanbod en uitstraling de keuzes van jongeren in de kantine beïnvloeden.

Heeft jouw school al mooie stappen gezet en smaakt het naar meer? Ontdek dan hoe je aan de slag kunt met leerlingenparticipatie. Maak het verschil en kom (online) proeven op 16 maart! Hieronder vind je het programma van de dag.

Programma

9.30-10.00: Opening van de dag. Trap de dag met het Voedingscentrum af tijdens het startwebinar. Het Voedingscentrum vertelt je alles over de Gezonde Schoolkantine én onthult wie de winnaar is van de smakelijke winactie.

10.15-10.45: Webinar ‘Waarom een gezonde schoolkantine en hoe start ik?’ Het Voedingscentrum vertelt je waarom jij gaat starten met een gezonde schoolkantine. Ontdek welke eerste stap jouw school kan maken richting een gezonde en duurzame schoolkantine.

11.00-11.30: Speeddaten met een adviseur Eetomgevingen. Ga op speeddate met een de Adviseurs Eetomgevingen en krijg antwoord op al jouw vragen.

14.30-15.00: Webinar Eetgedrag ‘Kiezen leerlingen zelf wat ze eten?’ Leer hoe kleine aanpassingen in aanbod en uitstraling de keuzes van jongeren in de schoolkantine beïnvloeden.

15.15-15.45: Kom Proeven van... Zie met eigen ogen hoe een schoolkantine eruitziet volgens de Richtlijnen Eetomgevingen voor Scholen. Het Voedingscentrum inspireert je met vele voorbeelden van scholen en deelt de jarenlange ervaring.

16.00-16.30: Speeddaten met een adviseur Eetomgevingen. Ga op speeddate met een de Adviseurs Eetomgevingen en krijg antwoord op al jouw vragen.

Wil je op speeddate? De link naar de Teams-meeting vind je in aanloop naar 16 maart op deze pagina.

Smakelijke winactie

Heb jij een gezond broodje dat in alle schoolkantines op het menu moet komen te staan? Of bedenk je samen met leerlingen een gezond lunchgerecht dat iedereen zou moeten proeven? Doe dan mee met de winactie! Leerlingen, directieleden, kantinebeheerders en cateraars; iedereen kan meedoen!

Stuur je recept voor 7 februari onder vermelding van ‘Smakelijke winactie’ naar degezondeschoolkantine@voedingscentrum.nl. En vertel waarom dit recept zo’n succes is bij jou op school. Het Voedingscentrum kiest de lekkerste recepten uit, laat hier professionele foto’s van maken en verzamelt deze in een speciale receptenwaaier.

Op 16 maart maakt het Voedingscentrum tijdens de opening de winnaars bekend en onthult de receptenwaaier. Ben jij de grote winnaar? Dan komt jouw recept op de cover én komt chef Maryam naar jouw school om samen met leerlingen te koken.

Doet jouw school al mee?

Door het tekenen van de Ambitieverklaring laten scholen zien dat ze zich inzetten voor een gezonde toekomst. Heeft jouw school de Ambitieverklaring 2021-2025 nog niet getekend? Teken dan nu en maak kans op een speciaal bezoek van een van de adviseurs Eetomgevingen op 16 maart. Zo maak je direct een flitsende start!

Voor alle scholen die de Ambitieverklaring wel al hebben getekend organiseert het Voedingscentrum op de Dag van de Gezonde Schoolkantine online speeddates. Hier kun je een adviseur Eetomgevingen al jouw vragen stellen.