Editie 21 van Nationaal Schoolontbijt

Van 6 tot en met 10 november 2023

Het Nationale Schoolontbijt komt er weer aan! De 21e editie vindt plaats van 6 tot 10 november. Basisschoolkinderen in heel Nederland ontbijten dan weer samen met hun meesters en juffen gezond en gezellig in de klas.

In deze feestelijke ontbijtweek willen we het belang van gezond ontbijten onder de aandacht brengen met als missie een gezond ontbijt, elke dag en voor ieder kind. Dagelijks wordt de dag gestart met een heerlijk gevarieerd ontbijt en uiteraard mag ook lesmateriaal niet ontbreken. De inschrijving sluit op 15 september.

Vijf vuistregels

De dag starten met een gezond ontbijt, is een goed begin van de dag! Het Nationaal Schoolontbijt heeft vijf eenvoudige vuistregels:

1 Ontbijten geeft energie

Een auto rijdt niet zonder benzine en een telefoon werkt niet met een lege batterij. Voor je lichaam werkt het net zo. Door te ontbijten, start je lichaam de nieuwe dag weer vol energie. Zeker omdat je lijf het 's nachts zonder eten heeft moeten doen. Jouw ontbijt geeft je in de ochtend meteen de energie die je nodig hebt om te leren, te werken, te sporten en te spelen!

2 Ontbijten levert de nodige voedingsstoffen

Een gezond ontbijt geeft je ook belangrijke voedingsstoffen die je dagelijks nodig hebt. Een ontbijt levert bijvoorbeeld de vezels, vitamines en mineralen waar je lijf om vraagt. Als je daar de dag niet mee begint, kan het lastig zijn om die achterstand in te halen. Doe je lijf dus een plezier met een lekker en gezond ontbijt!

3 Ontbijten helpt de stoelgang

Het ontbijt is de eerste maaltijd na een lange nacht slapen, waarin je natuurlijk niets eet of drinkt. Jouw ontbijt zet ’s ochtends je darmen aan het werk en dat helpt een goede stoelgang. Dat betekent dat je makkelijker kunt poepen en minder snel last krijgt van buikpijn. Vooral een ontbijt met veel vezels is goed voor de werking van je darmen. Vezels haal je bijvoorbeeld uit volkorenbrood, muesli, groente en fruit.

4 Ontbijten voorkomt snacken

Als je de dag niet begint met een ontbijt, krijg je later op de ochtend misschien sneller zin in tussendoortjes. Meestal zijn dat minder gezonde tussendoortjes waar veel suiker, zout of ongezond vet in zit. Dat is niet goed voor je lijf. Met een gezond ontbijt heb je vaak langer een vol gevoel en minder zin om van die ongezonde tussendoortjes te eten. Het is dus slim om de dag met een gezond ontbijt te beginnen. Het liefst volgens de Schijf van Vijf.

5 Ontbijten is lekker en gezellig

Dat ontbijten gezond is, is nu wel duidelijk. Maar we zouden het belangrijkste bijna vergeten: ontbijten is superlekker en heel gezellig! Wat is een betere start van de dag dan samen aan tafel genieten van brood, beleg, yoghurt, groente, fruit, thee…? Met je ouders, broertjes of zusjes heerlijk smullen en ondertussen samen mooie plannen voor weer een nieuwe dag bespreken. Begin de dag dus goed met een gezond ontbijt!

Samenstelling

Het ontbijtpakket is samengesteld volgens de richtlijnen van de Schijf van Vijf met gezonde keuzes voor ieder kind. Ook voor kinderen met een voedselovergevoeligheid. Zo is het ontbijt voor elk kind een feestje.

Feiten en cijfers

Het Nationaal Schoolontbijt doet onderzoek naar het ontbijtgedrag van basisschoolleerlingen. De Ontbijtmonitor 2021 laat zien dat vier procent van de Nederlandse kinderen tussen 4 en 12 jaar niet dagelijks ontbijt. Dat lijkt misschien weinig, maar het gaat om veel kinderen. Juist omdat zij volop in de groei zijn is ontbijten extra belangrijk. Hun lichaam heeft een ontbijt nodig om te leren en te spelen. Ontbijten is de brandstof voor een energieke schooldag vol plezier!

2022

In 2022 werd de 20e editie van het Nationaal Schoolontbijt geopend door paralympisch tenniskampioen Esther Vergeer in Burgers’ Zoo in Arnhem. Daarna werd het eerste ontbijtpakket overhandigd aan Tweede Kamerlid Laurens Dassen. Speciaal voor deze ontbijtweek werd er een (digitale) Ontbijtkrant gemaakt boordevol spelletjes, recepten en informatie over een gezond ontbijt. Aan de editie van 2022 namen 400.000 kinderen van ongeveer 2.000 scholen in Nederland deel.

Schrijf hier je school in voor het Nationaal Schoolontbijt 2023.

Fotobijschrift: Kinderen van bassischool Zyp overhandigden in 2022 symbolisch het eerste ontbijtpakket aan Tweede Kamerlid Laurens Dassen, waarna de kinderen de dieren eten gaven als startsein van het ontbijt in Burgers’ Zoo.