Een op de zes scholen start met gratis schoolmaaltijden

Er is veel behoefte aan gratis schoolmaaltijden. Amper twee maanden na de lancering eind maart 2023 hebben al 1302 basis- en middelbare scholen zich opgegeven voor het programma Schoolmaaltijden. Scholen komen in aanmerking voor het programma als minstens 30 procent van de leerlingen uit een gezin komt met een relatief laag inkomen.

Het programma Schoolmaaltijden is een initiatief van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). De maaltijden op school worden verstrekt via het Jeugd Educatiefonds en de boodschappenkaarten via het Rode Kruis. Het initiatief werd eind maart 2023 gelanceerd.

Een derde van de scholen kiest voor de boodschappenkaarten. Eén kaart heeft een waarde van 11 euro per kind, per week. Inmiddels hebben al zo’n 3.000 leerlingen – via hun ouders – een boodschappenkaart ontvangen. Twee derde van de scholen kiest voor gratis maaltijden op school. Daarvoor krijgen ze 9 euro per leerling per week. Scholen mogen zelf kiezen hoe ze dat invullen. Zo kunnen vrijwilligers ontbijt of lunch komen maken. Een andere optie is dat scholen een cateringbedrijf inhuren.

Het grootste deel van de scholen die meedoet, komt uit Zuid-Holland (387) en Noord-Holland (238). In die provincies zijn ook de meeste scholen die aan de voorwaarden voor het programma Schoolmaaltijden voldoen. Scholen kunnen zich nog altijd aanmelden. Het programma loopt tot 31 december 2023. Voor 2023 is een bedrag van 100 miljoen euro beschikbaar. Bij het aanvragen van schoolmaaltijden kan om een NCO-rapportage gevraagd worden. Lees in deze handleiding hoe u als school de juiste rapportage kunt vinden en gebruiken bij de aanvraag.