Burgemeester, kom je buitenspelen?

Brandbrief van Jantje Beton

Op woensdag 14 juni vindt de zestiende editie van de Nationale Buitenspeeldag plaats. In aanloop daar naartoe heeft Jantje Beton de burgemeesters van Nederland een brandbrief geschreven om in gesprek te gaan met kinderen, ervaringsdeskundigen op het gebied van spelen. Dat is nodig, aldus Jantje Beton, omdat uit onderzoek blijkt dat een op de zes kinderen nooit buitenspeelt.

Dave Ensberg-Kleijkers, directeur-bestuurder van Jantje Beton, wijst er in de brandbrief op, dat kinderen nog altijd dol zijn op buitenspelen. Een ruime meerderheid van de kinderen (65%) geeft aan vaker buiten te willen spelen; dit aantal is nog hoger in stedelijk gebied. Kinderen willen wel, maar kunnen vaak niet. Ensberg: “We moeten als volwassenen en als beleidsmakers iets doen. Anders hebben we straks een hele generatie kinderen die alleen maar binnen zit. Dat vinden wij onacceptabel. Want buitenspelen is enorm belangrijk voor de persoonlijke, fysieke, mentale en sociale ontwikkeling van kinderen.”

In de brief vraagt Jantje Beton de burgemeesters met klem om, samen met hun ‘buitenspeelwethouder’, het gesprek aan te gaan met dé ervaringsdeskundigen op het gebied van spelen: de kinderen. “Geef hen een stem en luister naar hun tips en uitdagingen voor buitenspelen in uw gemeente. En veranker het belang van buitenspelen in uw beleid. Want elk kind moet buitenspelen, elke dag.”

De Nationale Buitenspeeldag van 14 juni is volgens Jantje Beton de uitgelezen kans om met al deze ervaringsdeskundigen in gesprek te gaan. Jantje Beton adviseert de burgmeesters dat te doen samen met hun ambtsgenoot: de kinderburgemeester.