Gratis webinar ‘Goed reageren na een (poging tot) suïcide in het onderwijs’

Datum en tijd: 2 februari van 16.00 tot 17.30 uur

Bent u werkzaam in het onderwijs (vo, mbo, hbo of wo) of werkt u hiermee samen? Dan kunt u zich vast voorstellen dat een (poging tot) zelfdoding van een leerling of student een ontzettend ingrijpende gebeurtenis is voor zowel leerlingen en studenten, maar ook voor schoolmedewerkers. Als een jongere zelfdoding pleegt, kan dit het risico op zelfdoding vergroten bij andere kwetsbare jongeren. Het is daarom belangrijk om als school of onderwijsinstelling zorgvuldig en planmatig te reageren. Wilt u weten hoe u kunt handelen en voorbereidingen kunt treffen? Dan bent u van harte welkom bij de webinar op donderdag 2 februari van 16.00-17.30 uur van Trimbos-instituut en 113.

Programma

Het voorlopige programma is als volgt (het definitieve programma volgt na uw inschrijving per mail):

• Inleiding door Derek de Beurs, expert op het gebied van suïcidepreventie en senior onderzoeker bij het programma Mentale gezondheid en preventie, Trimbos-instituut.
  • Evelien van Goor, Kwartiermaker bij 113, vertelt over haar ervaringen met het ondersteunen van scholen in het omgaan met suïcidaliteit op school.
  • Trimbos-instituut ontwikkelde in samenwerking met 113 actieplannen om goed te reageren na een (poging tot) suïcide in het onderwijs. De actieplannen zijn voor het voortgezet onderwijs (VO), middelbaar beroepsonderwijs (MBO) en hoger onderwijs (HBO en WO). Deze actieplannen bevatten elk een checklist en hulpmiddelen om u te ondersteunen na een (poging tot) zelfdoding van een leerling of student. Tijdens de webinar krijgt u een toelichting op de actieplannen.

Doelgroep

Zorgcoördinatoren, zorgprofessionals binnen en buiten scholen, Gezonde School-adviseurs, studentendecanen, studentenpsychologen, integrale veiligheid, professionals uit geestelijke gezondheidszorg, en andere geïnteresseerden.

Meld u hier aan.