Je kind is afwezig. Wat doet school daaraan?

Onderzoek Ouders & Onderwijs

De meeste kinderen voelen zich veilig op school en weten bij wie ze terecht kunnen als er problemen zijn. Maar wat de school doet bij afwezigheid van hun kind weten veel ouders niet. Bijna de helft van de ouders geeft zelfs aan dat de school geen actie onderneemt als hun kind langer afwezig is van school. Dat blijkt uit onderzoek van Ouders & Onderwijs onder 956 ouders in het Landelijk Ouderpanel.

Gezien en gesteund voelen

Driekwart van de ouders geeft in het onderzoek aan dat de school de afwezigheid van hun kind ziet. Tweederde van de ouders heeft het gevoel dat hun kind zich gezien en gesteund voelt op school. Iets meer dan de helft van de ouders ervaart de samenwerking met school als (heel) goed.

Ouders onvoldoende bekend met verzuimbeleid en aanpak bij afwezigheid

Bijna alle ouders zijn het erover eens dat de verzuimregels makkelijk te vinden moeten zijn voor leerlingen en ouders. Toch geeft meer dan een kwart van de ondervraagde ouders aan niet te weten wat de school doet bij afwezigheid van hun kind. En 41% van de ouders geeft aan niet te weten wat de school doet bij afwezigheid zonder afmelding.

Te weinig actie en contact bij afwezigheid op school

Bij een langere afwezigheid (meer dan 16 uur in 4 weken) geeft een kwart van deze ouders aan geen contact te hebben gehad met de school over het verzuim van hun kind. Bijna de helft van de ondervraagde ouders (41%) geeft aan dat school geen actie onderneemt bij langere afwezigheid.

Over onderzoek en het Landelijk Ouderpanel

Aan het onderzoek deden 956 ouders met een kind op de basis -en middelbare school mee. De resultaten geven een indicatie over de ervaringen van ouders over aanwezigheid op scholen en de maatregelen van de minister. Ook meepraten over belangrijke schoolthema’s? Meld je dan aan voor het Landelijk Ouderpanel.

Vragen en contact

Heb je vragen over de regels die de school heeft opgesteld over aanwezigheid? Of heeft je kind te maken met verzuim en wil je advies? Neem dan contact op met het adviespunt van Ouders & Onderwijs door te bellen of Whatsappen naar 088-6050101 of via het contactformulier op de website van Ouders & Onderwijs.