Kinderombudsvrouw wil pesten strafbaar stellen

Onderzoek van start naar de oorzaken, impact en aanpak van pesten

Pesten kan mogelijk alleen worden bestreden door het strafbaar te stellen. Dat stelt Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer. Zij presenteert de opening van het pestonderzoek, waarbij onder meer wordt gekeken naar de oorzaken, impact en aanpak van pesten.

De opening van het onderzoek ‘Buiten spel. Uitsluiting van kinderen (h)erkennen en aanpakken!’ vermeldt dat 10 procent van de kinderen – 350.000 kinderen per jaar – worden gepest. Hoewel pesten vaak op school plaatsvindt, wordt er ook gepest op sportverenigingen, in de buurt, online en op stageplaatsen. Pesten speelt zich veelal af tussen kinderen, maar er zijn ook gevallen waar volwassenen kinderen pesten.

De opening van het onderzoek gaat ook in op de gevolgen die pesten kan hebben. Kinderen willen niet meer naar school, hebben minder zelfvertrouwen, worden somber en angstig en soms ook suïcidaal. Toch lijken de samenleving en de politiek geen effectieve aanpak voor pestgedrag te hebben.

In het onderzoek dat nu wordt gestart wordt gekeken naar pestgedrag tussen kinderen onderling én naar gevallen waar volwassenen door hun bejegening of behandeling kinderen pesten. Ook willen de onderzoekers meer weten over de redenen waarom kinderen gepest worden.

Het doel van het onderzoek is om tot een adequate aanpak te komen van pesten – voor alle kinderen en in alle vormen – om zo de impact op hun leven te verkleinen en hun ontwikkelingskansen te vergroten. Het onderzoek beperkt zich niet tot pestgedrag op school, maar kijkt ook naar pestgedrag in vrije tijdsbesteding, de online wereld en bij stageplaatsen.

Het onderzoek is op 24 september 2021 geopend. Kinderen die gepest zijn of worden, kunnen tot en met 17 oktober 2021 een online vragenlijst invullen. Ook zullen de onderzoekers enkele kinderen benaderen voor een verdiepend interview. Meer informatie vind je op de website van de Kinderombudman. Lees hier een uitgebreid interview dat het AD met Margrite Kalverboer had.

In dat interview doet Kalverboer ook de optie van strafrechtelijke vervolging: “Misschien zijn pestprotocollen niet genoeg en moet je wel toe naar een strafbaarheidstelling.” In verschillende Amerikaanse staten en België is pesten wél strafbaar gesteld als vorm van ‘belaging’.

Het interview en de opening van het onderzoek verschijnen aan de vooravond van de Week tegen het pesten van de Stichting School & Veiligheid, die van 27 september tot en met 1 oktober wordt gehouden.