Laat vo-scholen lesgeven in mentale gezondheid

Oproep Hajo Krol, jeugdarts bij GGD regio Utrecht

Het zou goed zijn als leerlingen op middelbare scholen niet alleen les krijgen in lichamelijke opvoeding, maar ook in geestelijke opvoeding. Dat zegt Hajo Krol, jeugdarts bij GGD regio Utrecht, in een interview met het Algemeen Dagblad.

In het gesprek geeft Krol aan dat hij de mentale problemen onder jongeren enorm ziet toenemen, iets dat ook wordt onderstreept door verschillende onderzoeken: “Jongeren ervaren veel stress over bijvoorbeeld school, sommigen leggen het zichzelf op en anderen ervaren het door hun omgeving. Ze voelen hun onzekere toekomst door veranderingen in de economie en het klimaat, maar ook sociale media spelen een grote rol, het gevoel constant ‘aan’ te moeten staan en continu in verbinding met anderen te moeten zijn. Vaak nemen ze smartphones mee naar bed en dat heeft ook gevolgen voor hun slaap.”

Krol hoort vaak van leerlingen dat ze behoefte hebben hier meer over te leren, ook op school. “Zo’n les kan informatief zijn, dus met tips over voeding, slapen en sporten, hoe houd je een dagboek bij en hoe schrijf je negatieve gedachten op tot wetenschappelijke informatie. Veel jongeren hebben het gevoel dat ze de enigen zijn die hiermee rondlopen, voor hen kan het helpen om te weten dat ze niet de enigen zijn.”

Krol geeft aan dat voor sommige kinderen mentale gezondheid nog een taboe is. “Zij krijgen het niet van huis mee. Voor hen zijn zulke lessen heel waardevol. Sommige jongeren komen in mijn spreekuur met fysieke klachten, maar dit blijken dan al de effecten te zijn van chronische stress. Ik maak me vooral zorgen dat sommige jongeren weinig mogelijkheden hebben erover te praten.”

Bron: AD.