MIND Us wil mentale gezondheid jongeren verbeteren

Op 30 maart heeft koningin Máxima de stichting MIND Us officieel gelanceerd na een werkbezoek in Rotterdam. MIND Us wil dat jongeren meer grip krijgen op hun mentale gezondheid, zich veerkrachtig ontwikkelen en hulp weten te vinden als dat nodig is. Koningin Máxima is erevoorzitter van MIND Us. Een van de leefgebieden waar MIND Us zich op gaat richten is het onderwijs.

De mentale gezondheid van jongeren staat onder druk. Eén op de zeven jongeren heeft last van depressieve gedachten en één op de drie ervaart prestatiedruk. Dat moet veranderen. Stichting MIND Us gaat samen met onder meer jongeren, beleidsmakers, ondernemers en wetenschappers een podium creëren waar jongeren zich gezien en gehoord voelen. Door samenwerking tussen bestaande organisaties te bevorderen, (vernieuwende) initiatieven te stimuleren en de aandacht voor mentale gezondheid onder jongeren te vergroten. MIND Us is met (inhoudelijke en financiële) steun van Stichting MIND tot stand gekomen en vanuit dit gezamenlijke fundament zal ook in de uitvoering nauw worden samengewerkt.

Werkbezoek in Rotterdam

MIND Us is gelanceerd na afloop van een werkbezoek op 30 maart van koningin Máxima bij Quardin in Rotterdam. Zij werd daarbij vergezeld door staatssecretaris Van Ooijen van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Tijdens het werkbezoek werden drie leefgebieden van jongeren besproken waar MIND Us zich op gaat richten; onderwijs, wijk en vrije tijd, en online. In een klaslokaal spraken Koningin Máxima en staatssecretaris Van Ooijen met leerlingen van zowel VO, MBO, HBO als Universiteit over wat zij nodig hebben in het onderwijs om mentaal gezond te kunnen zijn en blijven. Tijdens het onderdeel wijk/vrije tijd was er aandacht voor de kracht van muziek voor jongeren om zich te uiten, spraken ze over sport en prestatiedruk en werd kennisgemaakt met een inloopvoorziening voor eenzame jongeren. Tot slot woonden Koningin Máxima en staatssecretaris Van Ooijen een brainstormsessie bij over mentale gezondheid in de online leefwereld van jongeren. Hierin kwamen onder andere social media, apps en online hulpverlening aan bod.

De komende maanden worden het programma en de activiteiten van MIND Us verder uitgewerkt. Hiervoor zal, net zoals bij de aanloop van het plan, met veel jongeren gesproken worden, zal MIND Us bestaande initiatieven benaderen en bezoeken en zal MIND Us jongeren oproepen om met ideeën te komen. Op 1 november zal MIND Us de activiteiten tijdens een event nader bekend maken.

Fotobijschrift: Koningin Máxima bespreekt met leerlingen het leefdomein Onderwijs tijdens het werkbezoek op 30 maart bij Quardin in Rotterdam. Fotocredit: MIND – Robin Utrecht.