Oplossingenlab over zorg organiseren in onderwijs

6 juni Congrescentrum NDC Den Hommel Kennedylaan 9 Utrecht

Hoe organiseer je de zorg voor kinderen met een intensieve zorgvraag in het onderwijs? Daarover organiseren het Nederlands Jeugdinstituut, de Vereniging Gehandicaptenzorg, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de Sectorraad GO op 6 juni een Oplossingenlab. Het Oplossingenlab focust op het verhaal achter de cijfers en brengt succesfactoren en knelpunten in beeld.

Tijdens het Oplossingenlab worden actief kennis, ervaringen en inspirerende praktijkvoorbeelden uitgewisseld. Zo is er een ervaringsverhaal van een ouder en komt de praktijkervaring van de Mytylschool in Haren aan de orde. Daarnaast wordt met een simulatie de reis van het kind door het onderwijs- en jeugdhulpveld in beeld gebracht. Wat zijn de opbrengsten voor kinderen, ouders en de schoolorganisatie?

Het Onderwijslab besteedt ook aandacht aan de beleidsreactie van het ministerie op de bevindingen van het onderzoeksrapport van DSP/Oberon en de Onderwijsconsulenten. Lees daarover meer op de pagina Wat speelt er rond onderwijs-zorgarrangementen.

Voor wie?

Het Oplossingenlab is voor iedereen die betrokken is bij de inhoud, organisatie en financiering van zorg in onderwijs of onderwijs in zorg:

• Gemeenten
  • Zorgaanbieders
  • Scholen
  • Samenwerkingsverbanden passend onderwijs
  • Netwerken voor en door (ouders van) kinderen met een beperking
  • Zorgverzekeraars en -kantoren.

13.00 uur - Inloop

13.30 uur - Welkom: ‘En nu weer verder; de reis van het kind centraal’

Ervaringsverhaal: In gesprek met een ouder

Beleidsontwikkelingen: Op 31 mei bespreken de Tweede Kamer-commissies van OCW en VWS het eindrapport 'Naar collectieve financiering van Zorg in Onderwijstijd van onderzoekbureaus DSP en Oberon. Vertegenwoordigers van beide ministeries geven een toelichting.

Praktijkvoorbeeld: De ervaringen van de Mytylschool in Haren: samen met de zorgarrangeur en een vertegenwoordiging van gemeenten heeft die in beeld gebracht hoe de jeugdhulp te collectiveren. Wat heeft dat opgeleverd en hoe ziet de werkelijkheid er nu uit?

14.30 uur - Pauze

Onderzoek: de klantreis van het kind in het onderwijs-jeugdhulpveld. Met behulp van een simulatie en zorgarrangeurs kijken we met elkaar naar de 'klantreis' van het kind: wat levert dit op voor het kind en de ouders, professionals, de organisaties en de financiers/bestuurders.

16.00 uur – Afsluiting

Aanmelden voor het Oplossingenlab kan hier.