Scholen moeten voldoende aandacht geven aan kinderen met een moeilijke thuissituatie

Gemeenten moeten samenwerking met onderwijs versterken

Gemeenten moeten de samenwerking met het onderwijs versterken om de positie van de 80.000 kinderen in Nederland te verbeteren, die opgroeien in zeer sociaal arme gezinnen waar thuis veel problemen spelen. Dat is een van de drie aanbevelingen richting gemeenten van de Stichting Het Vergeten Kind. De drie aanbevelingen zijn bedoeld om het sociaal isolement te doorbreken. Ze zijn afkomstig uit het onderzoek dat de Stichting Het Vergeten Kind deed.

De resultaten van dat onderzoek werden gepresenteerd op dinsdag 26 januari 2021, de dag waarop prinses Laurentien de aftrap deed van de campagne ‘Maak je Hart voor vergeten kinderen’. Centraal in de campagne staat de Week van het Vergeten Kind, die van vrijdag 29 januari tot en met donderdag 4 februari duurt.

Onderwijs

Kinderen brengen veel tijd door op school. Dat zij zich daar welkom en gezien voelen, is voor hen dan ook heel belangrijk. Zeker voor kinderen die in hun dagelijks leven weinig sociale steun ervaren. Uit het onderzoek komt naar voren dat veel van deze kinderen (77%) heeft moeten wisselen van school, gemiddeld drie keer, onder andere omdat de helft van hen worden gepest, en dat een groot deel zich onbegrepen heeft gevoeld. Kinderen vinden dat leerkrachten meer moeten investeren in de groepsband en -sfeer in de klas zodat er meer verbinding tussen kinderen ontstaat. Dit maakt het makkelijker voor hen om vrienden te maken.

Leerkrachten kunnen volgens Het Vergeten Kind een belangrijke steunende functie vervullen. Zij dienen voldoende kennis en kunde in huis te hebben om beter te zien wat alle kinderen nodig hebben én specifiek oog te hebben voor leerlingen met een kwetsbare thuissituatie. Het Vergeten Kind roept gemeenten daarom op te zorgen voor goede samenwerkingsverbanden tussen scholen, het sociale wijkteam, de jeugdhulpverlening en om als gemeente met jeugdhulpaanbieders en het onderwijs een gezamenlijke ambitie en aanpak vast te stellen. Het Vergeten Kind pleit ervoor in deze aanpak het streven op te nemen dat kinderen altijd op hun eigen school kunnen blijven, ook als daar extra ondersteuning voor nodig is.

Voor meer informatie

• Lees hier het hele onderzoek.
  • Bekijk hier de factsheet.
  • Bekijk hier de aanbevelingen voor gemeenten.
  • Bekijk hier de korte film waarin jongeren vertellen over de impact van sociaal isolement.
  • Bekijk hier de lange film waarin jongeren uitgebreid ingaan op de problematiek.