Factsheet 'Het schoolplein als beweeg- en leerplein'

KVLO, KCSB, Mulier Instituut, Jantje Beton, JOGG, Wij Buurtsportcoaches, BuurtspeelcoachIn en IVN hebben een factsheet gemaakt over de voordelen en kansen voor het schoolplein als beweeg- en leerplein en welke factoren spelen, bewegen en leren bevorderen. Niet alleen op het gebied van de inrichting, maar ook bij het gebruik en de organisatie hiervan.

Bijna de helft van de kinderen in Nederland beweegt te weinig. Kinderen zitten urenlang per dag en spelen minder buiten. Dat is een gemiste kans: wie op jonge leeftijd plezier ervaart in sport en bewegen, ontwikkelt dikwijls een actieve leefstijl op latere leeftijd. Jong (aan)leren is later profiteren! Er is een plek waar alle kinderen samenkomen: op school. Als bewegen ‘het nieuwe normaal’ wordt, dan hoort een beweegvriendelijke schoolomgeving ook de norm te zijn.

De factsheet 'Het schoolplein als beweeg- en leerplein' is één van de acties om scholen en gemeenten in staat te stellen om het schoolplein te verbeteren. Komende tijd worden meer hulpmiddelen ontwikkeld, zoals een beweegvriendelijkheidsscan voor het schoolplein en het aanreiken van goede voorbeelden en good practices.

Gebruik van een leer- een beweegplein

Een goed ingericht leer- en beweegplein kan voor meer worden gebruikt dan alleen spelen. Een aantal mogelijkheden wordt in de factsheet kort toegelicht:

• Actieve pauze
  • Buitenlessen
  • Naschoolse sport- en beweegactiviteiten

Bevorderende factoren voor een beweeg- en leerplein

Verschillende factoren bevorderen het gebruik van een schoolplein. Het factsheet zet een aantal factoren op een rij:

• Ruimte
  • Losse materialen
  • Vaste sport- en speeltoestellen
  • Uitdaging en variatie
  • Gekleurde lijnen, vormen en vlakken voor spelen