Op school praten over gezondheid belangrijk

Kindtool Positieve Gezondheid biedt handvaten

Kinderen gezondheidsvaardigheden leren is essentieel voor hun ontwikkeling. Gezonde kinderen doen op school goed mee, voelen zich gelukkig en hebben ruimte voor sociale verbinding. Maar wat is gezondheid eigenlijk? En hoe kunnen we kinderen leren wat zij zelf kunnen doen om fijn(er) in hun vel te zitten en gezond te blijven? De Kindtool van Positieve Gezondheid helpt leraren, zorgverleners en ouders/verzorgers om met kinderen te praten over hun gezondheid.

Wat is Positieve Gezondheid?

Positieve Gezondheid is een concept, ontwikkeld door huisarts en onderzoekster Machteld Huber. Het is een uitwerking van 6 dimensies: Lichaamsfuncties, Mentaal Welbevinden, Zingeving, Kwaliteit van Leven, Meedoen en Dagelijks Functioneren. De zes dimensies werpen een bredere blik op gezondheid en focust niet alleen op gezondheidsproblemen. Die brede blik draagt bij aan het vermogen om met fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven om te gaan. Door een vragenlijst in te vullen, breng je in kaart hoe je jouw gezondheid ervaart. Je antwoorden worden zichtbaar in het spinnenweb van Positieve Gezondheid. Vervolgens bepaal je zelf wat belangrijk voor je is en waar je mee aan de slag wilt gaan.

De Kindtool

Er is ook een uitwerking van de vragenlijst voor kinderen tussen de 8 en 12 jaar oud, gemaakt aan de hand van 118 interviews met kinderen (met en zonder chronische ziekte) en hun ouders. Wanneer een kind de digitale vragenlijst invult op http://kind.mijnpositievegezondheid.nl/ zien zij daarna het spinnenweb van Positieve Gezondheid verschijnen met daarop hun score per dimensie. Het spinnenweb is een gespreksinstrument. Het zet de gezondheid van het kind in een breder perspectief, waardoor er ook oog is voor zaken als welbevinden en sociale participatie. De vragenlijst is digitaal of op papier in te vullen, maar je kunt ook gooien met de dobbelsteen van Positieve Gezondheid (die zij zelf in elkaar kunnen plakken) om in te zoomen op één dimensie. Bekijk ook de animatie over de kindtool van Positieve Gezondheid.

Positieve Gezondheid op school

Het voeren van het andere gesprek over gezondheid, zowel klassikaal als één-op-één, helpt om onderwerpen open te breken die anders misschien onbesproken zouden blijven. Dat kan van alles zijn: eten, slapen, bewegen, de leefomgeving, vriendjes, de toekomst, een veilig thuis of steun van anderen. Het is goed voor kinderen om te beseffen dat gezondheid meer is dan de afwezigheid van lichamelijke of mentale klachten. Het spinnenweb van Positieve Gezondheid helpt leraren en interne begeleiders ook om een verdiepend gesprek te voeren met kinderen die niet lekker in hun vel lijken te zitten. Na het invullen van de vragenlijst of het gooien met de dobbelsteen bekijk je samen met het kind wat belangrijk voor het kind is en waar het graag aan wil werken. Dat is direct de kracht van Positieve Gezondheid; het spreekt de intrinsieke motivatie aan om zelf met gezondheid aan de slag te gaan.

Handelingsperspectieven

Je hebt samen met een kind het spinnenweb van Positieve Gezondheid ingevuld en het kind heeft kenbaar gemaakt waar hij of zij aan zou willen werken. Vervolgens gaan kinderen zelf (eventueel met begeleiding) aan de slag met hun gezondheid. Wat kunnen zij zelf doen om lekkerder in hun vel te zitten? Daar kunnen handelingsperspectieven en tips bij helpen! In samenwerking met de Universiteit Leiden worden met kinderen uit groepen zes, zeven en acht tips en handelingsperspectieven ontwikkeld. Adviezen van, voor en door kinderen dus!

Meer weten over Positieve Gezondheid en de kindtool? Kijk op de website van Institute for Positive Health: www.iph.nl