Groenola wint Food Innovation Bachelor’s Award 2019

Hanzehogeschool Groningen wint vijftiende editie

Met het ontbijtproduct ‘Groenola’ heeft de Hanzehogeschool Groningen de Food Innovation Bachelor’s Award 2019 van het Voedingscentrum gewonnen. De prijs werd uitgereikt in Nieuwspoort in Den Haag.

De prijs is een initiatief van het Voedingscentrum en is dit jaar voor de 15e keer uitgereikt aan de studenten met het foodconcept dat het beste zou kunnen bijdragen aan een gezonder en duurzamer eetpatroon. Groenola is een gezond ontbijtproduct op basis van havervlokken, wortel, kikkererwten en een beetje kaneel en koekkruiden, maar zonder toegevoegd suiker en zout. Daarmee voldoet het aan de Schijf van Vijf.

Goede onderbouwing

Volgens de jury was er bij Groenola veel aandacht voor de onderbouwing en de uitwerking van het product. En in de categorie ontbijtgranen zijn gezondere varianten zeker gewenst, aldus de jury.

“Ik ben erg blij,” reageert Hilly Lautenbach van het winnende team Groenola. “We zijn er zo intensief mee bezig geweest. We zijn heel erg overtuigd van het product. We hebben over alle aspecten nagedacht en we hebben goed gekeken wat het Voedingscentrum belangrijk vindt. Zeker zijn we van plan om het product op de markt te brengen.”

“Heel mooi dat we de award vandaag mochten uitreiken aan Groenola,” zegt Gerda Feunekes, directeur van het Voedingscentrum. “Dit is een innovatief en veelbelovend product, dat ook nog eens duurzaam is en in de Schijf van Vijf past. We wensen de winnaars heel veel succes bij het in de markt zetten van hun innovatie.”

Doel van de prijs

Het Voedingscentrum vindt het belangrijk om studenten al tijdens hun opleiding te stimuleren en enthousiasmeren om na te denken over gezonde en duurzame voeding. Toekomstige foodprofessionals kunnen met hun producten een belangrijke bijdrage leveren aan een gezonder en duurzamer eetpatroon van consumenten. Nationaal Preventieakkoord Gezonde en duurzame producten ontwikkelen past in de lijn van de afspraken die zijn gemaakt in het Nationaal Preventieakkoord in 2018. Daarin staat onder andere dat er een daling moet komen van het aantal volwassenen en kinderen met obesitas en overgewicht.

De winnaars

Dit jaar waren er 25 inzendingen van 6 opleidingen. Er zaten wederom originele ideeën bij waar de jury erg over te spreken was. De jury bestond dit jaar uit vertegenwoordigers van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV), de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), de retail, de Consumentenbond en het Voedingscentrum. De presentaties en proefsessies gaven uiteindelijk de doorslag.

1e prijs - Groenola

Omschrijving: Groenola is een ontbijtproduct gemaakt van volkoren havervlokken, wortel, kikkererwten, koekkruiden en een beetje kaneel. Groenola is een gezonde variant zonder toegevoegd suiker en zout die past binnen de Schijf van Vijf

Opleiding: Voeding en Diëtetiek, Hanzehogeschool Groningen

Studenten: Marrit Heida, Dailiana Kroneman, Hilly Lautenbach, Nel Jensma

2e prijs- Pizza in je waffle

Omschrijving: Pizza in je Waffle is een hartige groentewafel met daarop een topping die aan een pizza doet denken. Het geheel bevat 195 g groente, wat je pas te zien krijgt als je de wafel op hebt.

Opleiding: Food Innovation, HAS Hogeschool

Studenten: Roel Vink, Lisa Dorsman, Margriet Schouten, Laury Schrijnemaekers

3e prijs - Fabalicious

Omschrijving: Fabalicious is een luchtige spread voor op brood gemaakt van o.a. aardbeien. Het is een gezonder alternatief voor jam; het bevat minder calorieën en suiker.

Opleiding: European Master in Food Studies, Wageningen Universiteit

Studenten: Liselore Marcuse, Lina von Hackewitz

Beste etiket

De prijs voor beste etiket is gewonnen door het concept ‘Breekers by Moon’s Backery’ van de Haagse Hogeschool. Monica van Nieuwkoop had goed aandacht besteed aan het etiket. Niet alleen had ze alle wettelijke onderdelen goed uitgewerkt, het etiket zag er ook heel aansprekend uit, aldus de jury.

Over de prijs

De Food Innovation Bachelor’s Award wordt georganiseerd voor studenten van alle voedingsgerelateerde hbo- en wo-opleidingen. Deelnemers ontwikkelen een nieuw product of concept, of passen een bestaand product zo aan dat het bijdraagt aan een gezonder en duurzamer eetpatroon. De inzendingen worden beoordeeld door een vakjury en de genomineerden krijgen de kans hun product te presenteren tijdens een minisymposium. Degenen die het beste wordt beoordeeld, wint de prijs.

Video van de uitreiking

VMT, het vakblad voor de levensmiddelenindustrie, maakte een video van de bekendmaking. Met vooraf uitleg van Gerda Feunekes, directeur Voedingscentrum en een interview met het winnende team.

Bijschrift foto: Team Groenola met Charles Wijnker, directeur Voeding, Gezondheidsbescherming en Preventie, van het ministerie van VWS (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) en Gerda Feunekes, directeur van het Voedingscentrum. Foto: Sylvester Jimenez.