Inschrijfperiode EU-Schoolfruit in september

Van 2 t/m 13 september* kunnen alle basisscholen, speciaal (basis)onderwijsscholen en speciaal (voortgezet) onderwijsscholen zich inschrijven voor het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma 2024-2025.

Wat is het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma?

Het doel van het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma is om kinderen meer groente en fruit te laten eten en hen gezonde eetgewoonten aan te leren.

Met EU-Schoolfruit ontvangen scholen 20 weken lang, 3 porties groente en fruit voor alle leerlingen. En dat helemaal gratis, dankzij financiering van de Europese Unie. Leerkrachten gaan daarnaast aan de slag met voedseleducatie, met het lesportaal Chef!. Ook worden scholen gestimuleerd om (meer) vaste groente- en fruitdagen in te stellen op school. Zo wordt het eten van groente en fruit op school een gewoonte.

Lekker, gezond en leerzaam!

Met EU-Schoolfruit is het eten van groente en fruit op school niet alleen lekker en gezond, maar ook leerzaam! Educatie is namelijk een standaard onderdeel in het programma. Met het gratis lesportaal Chef! krijgen scholen toegang krijgen tot een schat aan lesmaterialen, activiteiten en excursies over gezonde voeding.

Met deze lesmaterialen kunnen leerlingen op een interactieve manier meer leren over het belang van gezonde voeding en de rol van groente en fruit in een gezond eetpatroon. Zo worden ze niet alleen gestimuleerd om gezonder te eten, maar leren ze ook waarom dit zo belangrijk is voor hun lichaam en gezondheid.

Vaste groente- en fruitdagen op school

Bij EU-Schoolfruit streven we ernaar om kinderen niet alleen gedurende de leverperiode, maar het hele schooljaar door te inspireren om meer groente en fruit te eten. Leerkrachten ontvangen tips en inspiratie om vaste groente- en fruitdagen op school in te stellen. Daarnaast staan op wijkiezengroenteenfruit.nu een handig stappenplan en diverse materialen om scholen te ondersteunen bij het opzetten of uitbreiden van een schoolfruitbeleid. Zo zorgen we er samen voor dat gezonde voeding een vaste plek krijgt op school!

Ook meedoen?

Afgelopen schooljaar hebben zo’n 2900 scholen meegedaan. Wil je aankomend schooljaar ook deelnemen? Alle basisscholen, speciaal (basis)onderwijsscholen en speciaal (voortgezet) onderwijsscholen kunnen zich inschrijven voor EU-Schoolfruit tussen 2 en 13 september*. Er is een maximumaantal scholen dat kan deelnemen. Als dit aantal overschreden wordt, dan vindt er een loting plaats. De groente- en fruitleveringen vinden plaats tussen 11 november 2024 t/m 18 april 2025*. Ga naar euschoolfruit.nl voor meer informatie.

*Data onder voorbehoud van publicatie Schoolregeling.

Organisatie

Het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma wordt gefinancierd door de Europese Unie. Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) voert de Schoolfruitregeling uit in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Wageningen University & Research verzorgt de communicatie, registratie en educatie tijdens EU-Schoolfruit. De leveranciers verzorgen de inkoop en transport van de wekelijkse levering.