Factsheet Toezicht en Handhaving Kinderopvang

Hoe wordt het toezicht op de kwaliteit van de kinderopvang uitgevoerd? Waarop inspecteert de GGD en wanneer? Wat is de rol van de gemeente? En vooral: op welke plaatsen in het proces van toezicht en handhaving kan de oudercommissie een belangrijke rol spelen?

Deze vragen en nog veel meer kwamen aan bod tijdens de twee themabijeenkomsten ‘Toezicht en Handhaving voor oudercommissies’ die de Belangenvereniging van Ouders in de Kinderopvang in 2021 hield. Beide bijeenkomsten werden inhoudelijk verzorgd door Sabine Beerbaum en Klaasje Wilbrink, adviseurs Toezicht en Handhaving Kinderopvang bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).

In de nieuwe factsheet Toezicht en Handhaving heeft BOinK alle informatie van de sprekers en antwoorden op de veel gestelde vragen van oudercommissies samengevoegd.

In vijf pagina’s komen achtereenvolgens de volgende onderwerpen aan bod:

• De Wet kinderopvang (Wko) en onderliggende regelgeving
  • Het inspectieproces in het kort
  • ‘Streng aan de Poort’
  • Verschillende soorten onderzoek en het herstelaanbod
  • Een inspectiebezoek
  • Inspectiedomeinen
  • Risicoprofielen: meer onderzoek waar nodig, minder waar mogelijk
  • Het inspectierapport
  • Toezicht is maatwerk
  • Signaal neerleggen bij de GGD, en dan?
  • Handhaving door de gemeente
  • Handhaving door de GGD; het bevel
  • Dus: je hebt méér invloed dan je denkt!