Stimuleringsbijdrage gezonde en duurzame voeding voor ko en bso

Coaches gezonde kinderopvang die aan de slag willen met gezonde en duurzame voeding op het kinderdagverblijf of de buitenschoolse opvang kunnen vanaf 15 mei een stimuleringsbijdrage van maximaal 550 euro aanvragen van Gezonde Kinderopvang en Jong Leren Eten.

De stimuleringsbijdrage is te gebruiken voor een activiteit met de kinderen rondom het thema voeding. Bijvoorbeeld om aan de slag met moestuinieren.

Drie tips voor moestuinieren

Geen ervaring met moestuinieren en weet je niet waar je moet beginnen? Ambassadeur Gezonde Kinderopvang Miranda Bron is ook moestuincoach en geeft tips:

• Start klein, denk niet te groot! Je kunt bijvoorbeeld potgrond in een leeg boterkuipje doen en daarin wat gedroogde paprika-pitjes voorzaaien. Zet het kuipje op een bord en prik wat gaatjes in de onderkant voor het overtollige water. Zodra er een plantje verschijnt, draai je het kuipje iedere dag een kwartslag voor voldoende daglicht.
  • Wanneer een voorzaaiing 3 blaadjes heeft, kun je het overzetten naar een groter potje. Wanneer dit plantje stevig genoeg is, kan het naar buiten. Of in een grotere pot binnen.
  • Google eens op goede buren – slechte buren. Zo weet je welke gewassen elkaar geen voordelen geven, of juist wel.