Tweede editie ‘Samen zijn wij iedereen’

Campagne voor inclusief schoolklimaat in het mbo

Van 21 tot en met 25 maart 2022 organiseert de Stichting School en Veiligheid voor de tweede maal de campagne ‘Samen zijn wij iedereen’. In de tweede editie ligt de focus op het mbo als gemeenschap.

Over de campagne

Docenten in het mbo weten hoe belangrijk een goede sfeer op school is. Als iedereen erbij hoort en meedoet met respect voor bestaande verschillen werkt dat positief door in het leren en ontwikkelen van studenten. Is dit zichtbaar en voelbaar, dan wordt school een veilige plek voor iedereen. De campagne ‘Samen zijn wij iedereen’ vraagt daarom aandacht voor het belang van een inclusief klimaat in het mbo. In de tweede editie van deze campagne ligt de focus op het mbo als een gemeenschap, want samen leren is beter leren.

Waarom deze campagne?

Uit onderzoek blijkt dat als je mensen actief betrekt en uitnodigt om mee te praten, ze ervaren dat ze erbij horen en tot hun recht komen. Er zijn echter nog steeds studenten die zich buitengesloten voelen, die proberen zich aan te passen, maar in de knel komen met zichzelf. Studenten die door hun afkomst en opvoeding eigen normen, waarden en omgangsvormen hebben en zich niet gehoord voelen. Dat geldt niet alleen voor studenten, maar net zo goed voor collega’s. Stichting School en Veiligheid roept daarom in campagne docenten op niet alleen naar de stem van de meerderheid te luisteren, maar om ook degene uit te nodigen die minder zichtbaar is of een ander geluid laat horen.

Dat wil niet zeggen dat elk gedrag getolereerd wordt. Over die grens zal je het met elkaar moeten hebben. Dat kan in een gemeenschap, waarin iedereen zijn steentje bijdraagt en aangesproken mag worden op gedrag dat niet wenselijk is.

Wat vraagt dat van de docent?

Het bereiken van een sfeer op school waar iedereen zich gehoord voelt en verantwoordelijkheid draagt, vraagt bewustzijn en deskundigheid van de docent. De docent moet zich vragen gaan stellen als:

• Op welke manier betrekt hij studenten?
  • Waarover mogen zij meepraten?
  • Hoe doet de docent dat?

Stichting School en Veiligheid roept daarom docenten op zich bewuster te worden van wie ze zijn en beter te worden in wat ze doen. Zo kunnen ze nog meer betekenen voor hun studenten en sturing geven aan de sfeer in de klas.

En vergeet niet: Samen leren is beter leren. Werken aan een inclusiever schoolklimaat vraagt om uitnodigen, naar elkaar luisteren, samenwerken en meedoen. Dus is het belangrijk dat docenten studenten, collega’s en leidinggevenden bij dit proces betrekken.

Hoe doet de docent dat?

Op de website www.inclusiefmbo.nl zijn praktische tips te vinden voor het bouwen aan een sfeer op school en in de klas waar iedereen erbij hoort. Daarbij gaat het om adviezen, trainingen en lesmateriaal voor studenten of voor het docententeam. De website wordt regelmatig aangevuld met nieuwe informatie. Ook roept School en Veiligheid docenten op om mee te doen aan de campagne ‘Samen zijn we iedereen’. Een overzicht van de activiteiten is hier te vinden.