Gratis moestuinzaadjes voor onderbouw basisschool

Aanvragen is sinds 11 januari 2024 mogelijk

Ook dit schooljaar kun je weer gratis moestuinzaden aanvragen, want zelf ontdekken en beleven in een moestuin is effectief, leuk en leerzaam! Ben je leerkracht van groep 1, 2, 3 of 4? Vanaf donderdag 11 januari 2024 is het mogelijk om een gratis moestuinpakketje aan te vragen met tien soorten zaden. Bestel nu en ga aan de slag met de Smaakmissie Moestuin! De pakketjes worden begin maart op school bezorgd.

Inhoud pakketje

Het pakketje bestaat uit:

• Brief voor de leerkracht
  • Envelop met brief voor de leerlingen van de tuinvrouw uit de Smaakmissie Moestuin
  • Tien zakjes met zaadjes: spinazie, snijbiet, radijs, kropsla, wortel, bindsla, tomaat, rucola, rode biet (kroten) en prei.
  • Zaaikalender

Informatie voor het zaaien en oogten

Heb je de moestuinzaadjes binnen? Dan kan er gezaaid worden!

• Vanaf half maart kunnen de zaadjes gezaaid worden.
  • Gebruik voor het groeien van de zaden potgrond en geen watten. Watten werken alleen bij tuinkers, snelle kiem en groei.

Herkomst van de zaden

De zaden in het pakket zijn een natuurproduct. Ze zijn vermeerderd met respect voor de natuur, vrij van bestrijdingsmiddelen en bij de ontwikkeling zijn geen technieken gebruikt die vallen onder de term genetische modificatie.

Voorwaarden

• Alleen basisscholen en scholen voor speciaal onderwijs kunnen een moestuinpakketje aanvragen.
  • Er mag één moestuinpakketje per leerkracht worden aangevraagd (de zaadjes kunnen ook gedeeld worden met andere groepen).
  • De aangemelde leerkracht geeft een les van de Smaakmissie Moestuin via het lesportaal Chef!.
  • Indien de leerkracht nog geen account heeft op het lesportaal Chef!, maakt de leerkracht een account aan (gratis).
  • De aangemelde leerkracht ontvangt informatie via e-mail over de Smaakmissie Moestuin.

Wat is de Smaakmissie Moestuin?

In deze interactieve lesmodule helpen leerlingen van groep 1 t/m 4 de tuinvrouw, ze gaan samen op Smaakmissie! De leerlingen gaan zelf aan de slag en ontdekken zo van alles over de moestuin, plantjes en de beestjes. Tussendoor brengen ze via het digibord verslag uit over de groei van de plantjes.

De Smaakmissie Moestuin is te vinden op het online lesportaal Chef!. Log in op Chef! of maak een gratis account aan via www.voedseleducatie.nl en ga naar Aanbod - Lesprogramma's - Smaakmissie Moestuin.