Pesten bespreken in de klas

NJi komt met lesbrief en video

Iedereen kan helpen om ervoor te zorgen dat elk kind zich prettig voelt in de groep. Daarom is het belangrijk om in actie te komen als je ziet dat er gepest wordt. Het is alleen zo dat we niet allemaal op dezelfde manier willen of durven te reageren. Wat past bij de kinderen in jouw klas? Om te helpen om het gesprek te voeren heeft het Nederlands Jeugdinstituut een video en lesbrief samengesteld, gericht op leerlingen uit groep 7 en 8.

Pesten tegengaan doe je samen

Hoe reageren de kinderen uit jouw klas als iemand gepest wordt? In de video en de lessen komen de verschillende manieren om op pesten te reageren aan bod: met je lijf, met je mond of met je hart. Kinderen ontdekken welke manier bij hen past.

In de twee lessen uit de lesbrief – Iedereen kan helpen + Hoe reageer jij? – staan verschillende werkvormen die je kunt inzetten in je groep. Je kunt ze combineren of los van elkaar gebruiken. Daarnaast is er ook een mogelijkheid beschreven om met de klas te praten over wat jij als leerkracht eigenlijk zou kunnen doen. Kortom: pesten tegengaan doe je samen!

Doel van de video en lesbrief:

• Leerlingen weten dat er verschillende manieren zijn om op pesten te reageren en de gepeste te helpen.
  • Leerlingen bedenken welke manier bij hen past.
  • Leerlingen oefenen in verschillende situaties met verschillende reacties. Bijvoorbeeld in de vorm van een rollenspel of strip.

De video en lesbrief zijn gemaakt in het kader van de Week Tegen Pesten 2023, die van 25 tot en met 29 september 2023 gehouden wordt. Het thema is 'Goed voor elkaar!' Samen zorg je voor een gezellige en veilige sfeer in de klas.