Alles over een Gezonde Leefstijl Op School

Reguliere basisscholen gezocht voor moestuinonderzoek

Ben jij een reguliere basisschool waarvan tenminste één klas in de bovenbouw (groep 5-8) voor het eerste jaar schooltuinlessen volgt? Dan is Wageningen Universiteit (WUR) op zoek naar jullie!

Jong geleerd is oud gedaan: voedselvoorkeuren die op jonge leeftijd worden aangeleerd, zetten zich voort op latere leeftijd.

Stimuleert schooltuinieren gezonde voedselvoorkeuren?

Wageningen Universiteit (WUR) is momenteel bezig met een onderzoek om te achterhalen of schooltuinieren zulke voedselvoorkeuren voor groenten en gezond eten bij basisschoolkinderen kan stimuleren. Eten kinderen makkelijker radijsjes wanneer ze deze zelf hebben gekweekt? En verandert er iets in hun persoonlijke of sociale ontwikkeling na een tijdje schooltuinieren?

Dit zijn vragen die de WUR uitzoekt binnen het I’VE GROWN project, een vijfjarig onderzoek in samenwerking met Rijk Zwaan, Jong Leren Eten, en Alliantie Schooltuinen.

Naar wat voor basisscholen is de WUR op zoek?

Om een zo goed mogelijk beeld te krijgen, is de WUR op zoek naar scholen door heel Nederland die mee willen doen aan ons onderzoek. Welke basisscholen zoeken we? Voor het onderzoek zijn we op zoek naar reguliere basisscholen:

1. Waarvan ten minste één klas in de bovenbouw (groep 5-8) voor het eerste jaar schooltuinlessen volgt.

2. Waar kinderen tijdens schooltuinlessen hun eigen groenten/fruit verbouwen, van zaadje tot oogst.

3. Waar kinderen minimaal 10x schooltuinles volgen.

Wat levert het jouw school op?

Het is voor het eerst dat op deze schaal in Nederland onderzoek wordt gedaan naar de effecten van schooltuinieren. Door deelname lever je dus een belangrijke bijdrage aan wetenschappelijk onderzoek, maar er zijn nog andere voordelen:

1. Inzicht in de resultaten: Ben je ook benieuwd naar de resultaten van het onderzoek? We houden je op de hoogte van onze bevindingen.
2. Promotiemateriaal: Wanneer gewenst, delen we de specifieke resultaten van jouw klas/school. Misschien kun je dit gebruiken om het schooltuinprogramma op jouw school in de schijnwerpers te zetten?
3. Begrijpend lezen: In de twee uren dat wij langskomen, oefenen de kinderen begrijpend lezen op een andere manier dan ze gewend zijn.
4. Kinderen vinden het een leuke activiteit: Uit het vooronderzoek blijkt dat de meeste kinderen dit leuk vinden om te doen. Zo wilde meer dan de helft van de kinderen nog wel eens zo’n vragenlijst invullen!

Hoe werkt het?

Het onderzoeksteam wil graag 2x een uur langskomen op school, zodat de kinderen onder hun begeleiding een vragenlijst kunnen invullen. Met een deel van de kinderen doen ze een smaakopdracht. Datum en tijd wordt in overleg afgestemd.

In totaal duurt het onderzoek op school 2 uur: 1 uur vóór de schooltuinlessen beginnen en 1 uur nadat de schooltuinlessen zijn afgelopen. Omdat de onderzoekers alles voorbereiden (vragenlijsten, benodigdheden smaakopdracht), zijn er geen extra taken voor de leerkracht verbonden aan deelname. Als leerkracht hoef je alleen aanwezig te zijn.

Jouw school aanmelden?

Wil je jouw school/klas opgeven voor deelname aan het onderzoek? Dat kan via deze link. Of heb je eerst nog wat vragen? Stuur ze gerust naar ive.grown@wur.nl, dan beantwoorden zij ze graag.