Verspillingsvrije quiz tijdens de Verspillingsvrije Week

Van 11 tot en met 17 september 2023 vindt de Verspillingsvrije Week plaats. Scholen kunnen meedoen aan de Verspillingsvrije quiz uit de Smaakmissie Voedselverspilling.

Doe de Verspillingsvrije quiz

Doe mee aan de quiz tijdens de Verspillingsvrije Week en maak kans op leuke prijzen, zoals pakketten met toffe tools om verspilling te voorkomen voor de hele klas of een gastles! Je vindt de quiz hier.

Aan het eind van de quiz kun je je e-mailadres achterlaten om kans te maken op de prijzen. Meedoen kan tot 30 september. Daarna worden de winnaars geïnformeerd via de mail. De quiz is onderdeel van de Smaakmissie Voedselverspilling voor groep 7 en 8.

Smaakmissie Voedselverspilling

In Nederland wordt veel voedsel weggegooid, dat is zonde! Wat kunnen we hier tegen doen? In de Smaakmissie Voedselverspilling leren leerlingen van groep 7-8 over wat ze kunnen doen om voedselverspilling te voorkomen.

De Smaakmissie bestaat uit zes interactieve lessen met aanvullend een digibordmodule en is te vinden op het gratis lesportaal Chef!.

Hoe zet je een Smaakmissie in?

Op het lesportaal Chef! vind je een overzicht bij welke kerndoelen voor het basisonderwijs voedseleducatie aansluit. Er zijn verschillende manieren om ons aanbod aan voedseleducatie in te zetten.

Op het lesportaal Chef! vind je een overzicht bij welke kerndoelen voor het basisonderwijs voedseleducatie aansluit. Er zijn verschillende manieren om het aanbod aan voedseleducatie in te zetten.

• Project: verdeel de lessen over de dagen van de projectperiode.
  • Verspreid over het schooljaar: maak van tevoren een planning, zodat alle lessen aan bod komen.
  • Koppeling met reguliere lesmethoden in het onderwijs: Zowel op deze website als op Chef! staat van welke voedseleducatielessen aansluiten op reguliere lespakketten.

Zes lessen

De zes lessen van de Smaakmissie Voedselverspilling zijn:

1. Wat weet je over voedselverspilling?
  2. Zo voorkom je verspilling
  3. Op excursie