Vijfde editie Kok in de Klas

26 februari – 1 maart 2024

Deze week verzorgen 120 koks in het hele land een kookles in groep 6, 7of 8. In totaal doen ruim 3000 bovenbouwleerlingen van basisscholen, SO en VSO scholen mee. Een van de scholen die deelnamen was SO De Keerkring in Zoetermeer. Op De Keerkring gaven koks Robin Collard en Joske Meijer van Ethica Restaurant kookles.

Het recept

Elk jaar wordt er een nieuw recept bedacht voor het Kok in de Klas evenement. Dit jaar is dat Olé Tabouleh. Een salade met o.a. bulgur, groenten en ei. Het recept is gemaakt in samenwerking met kok en kookboekenschrijver Ramon Beuk. De ingrediënten in het recept zitten allemaal in de Schijf van Vijf. Ramon Beuk geeft het recept een eigen twist. Hij wil de kinderen graag leren hoe je groenten kunt grillen om zo extra smaak toe te voegen aan het gerecht.

De kinderen, van wie sommigen thuis wel eens hadden gekookt en anderen nog nooit, sneden eerst de groenten. Vervolgens werd er gekookt, gebakken en gegrild. De leerlingen genoten. “Het groenten grillen vond ik het leukste”, zei een van hen.

Aan het eind mochten de leerlingen het zelfgemaakte gerecht in de klas opeten. Leerkracht Pascale: “Iedereen heeft geproefd. Als ze dit gerecht niet zelf hadden gemaakt dan was het nooit gebeurd.” Joske Meijer is ervan overtuigd dat het evenement ook na afloop nog effect heeft: “Door de snijtechnieken te leren en door te proeven worden kinderen geïnspireerd om vaker thuis in de keuken te gaan helpen.” Ook Lisa van Antwerpen, makelaar Jong Leren Eten, was in Zoetermeer bij Kok in de Klas aanwezig. Ook zij gelooft in een blijvend effect: “Er zijn vandaag koks in spe geboren.”

Waarom is koken met kinderen belangrijk?

Uit het advies van de Gezondheidsraad blijkt dat onze manier van eten moet veranderen als we gezonder en duurzamer willen leven. Het advies is om meer plantaardig voedsel te eten dan we nu doen. Om het voedselpatroon te veranderen is het belangrijk dat (jonge) consumenten leren over producten en ook zelf gaan koken. Waar komt een aubergine vandaan en hoe maak je er een lekker gerecht mee?

Projectleider Marlies Willemsen–Regelink van Wageningen Universiteit & Research: “Tijdens de kookles zie je dat niet alle kinderen ervaring hebben met koken. Ze vinden het bijvoorbeeld lastig om groenten te snijden. Maar na een half uurtje koken, samen met de kok, voelen deze kinderen zich al een hele chef!” Uit een recente WUR-poll uitgevoerd in 43 schoolklassen blijkt dat 17% van de kinderen wekelijks meehelpt in de keuken. Daar liggen dus nog kansen.

Smaaklessen

Kok in de Klas is onderdeel van het lesprogramma Smaaklessen. Smaaklessen is een effectief lesprogramma over eten en smaak voor kinderen op de basisschool. Met Smaaklessen wordt de nieuwsgierigheid en interesse van kinderen naar gezond en duurzaam eten opgewekt. Het beleven van voedsel staat in de lessen centraal. Weten waar het eten vandaan komt, helpt om bewuste, gezonde keuzes te maken. Uit verschillende onderzoeken is gebleken, dat voedingseducatie effectiever is wanneer gebruik wordt gemaakt van ervaringsgerichte lesmethoden en activiteiten.

Organisatie Kok in de Klas-event

Het Kok in de Klas-event is mogelijk gemaakt vanuit het Rijksprogramma Jong Leren Eten en het Voedseleducatie Platform. Het VEP is een samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en wetenschap (WUR). Een onafhankelijke Raad van Toezicht en Toetsingscommissie waken over het beleid, de onafhankelijkheid en objectiviteit.

Het Steunpunt Smaaklessen van Wageningen University & Research is verantwoordelijk voor de aansturing van het Voedseleducatie Platform.

Fotografie: Henk van der Giesen.