Zuid-Limburg nog steeds zwakke broeder bij gezondheid

De Volkskrant besteedt aandacht aan Gezonde Basisschool van de Toekomst

Zuid-Limburg springt er landelijk nog steeds uit negatief uit wanneer gekeken wordt naar de gezondheid. Dat blijkt uit de interactieve Gezondheidskaart van de Volkskrant, gebaseerd op data van het RIVM, CBS en de 25 GGD’s die in 2018 zijn gepubliceerd in de Gezondheidsmonitor. Op scholen in Zuid-Limburg wordt nu geprobeerd kinderen groente te laten eten en te bewegen.

In een artikel in De Volkskrant van zaterdag 24 augustus wordt een bezoek gebracht aan basisschool Wereldwijs in Landgraaf, een van de vier basisscholen uit de oostelijke mijnstreek die meedoet aan de Gezonde Basisschool van de Toekomst. De oostelijke mijnstreek scoort al decennia hoog bij gezondheidsproblematiek en kinderen erven zowel het gedrag als de problematiek van de ouders. Volgens een GGD-onderzoek komt daar bij dat bewoners in de loop der jaren afhankelijk zijn gemaakt van de mijnindustrie en van de verzorgingsstaat, waardoor ze minder goed in staat zijn om voor zichzelf te zorgen.

Inmiddels blijkt uit onderzoek dat de aanpak van gezonder eten en meer bewegen werkt. Op alle vier de scholen daalde het BMI.

Wil je deze succesvolle aanpak in de praktijk bekijken? Kom dan naar de tweedaagse kennissessie in Landgraaf over de Gezonde Basisschool van de Toekomst. Informatie vind je via deze link.

Het vakblad GLOS (Gezonde Leefstijl Op School) besteedde in de volgende twee artikelen aandacht aan de praktijk van de Gezonde Basisschool van de Toekomst:

• Lees het artikel over BS Langeberg in Brunssum, die vooral op het beweegaspect ingezet hebben.
  • Lees ook het artikel over OBS Wereldwijs in Landgraaf, die ingezet hebben op voeding, bewegen en bioritme.

Op deze website verscheen eerder een bericht over de tussentijdse evaluatie.

Bekijk hier de interactieve Gezondheidskaart van De Volkskrant.