Checklist LHTBI-acceptatie op scholen gelanceerd

Met de nieuwe GSA Onderwijsstandaard kunnen leerlingen, studenten, docenten en schoolleiders toetsen of hun school op een goede manier werkt aan LHBTI-acceptatie. Het COC ontwikkelde de checklist samen met LHBTI-scholieren. De checklist is geïntroduceerd op 11 oktober, Coming Out Dag.

Centraal in de aanpak staan de Gender & Sexuality Alliances (GSA's), leerlingenclubs op scholen die zich inzetten voor LHBTI-acceptatie. Deze GSA’s bepalen aan de hand van de checklist hoe hun school scoort en kijken hoe het beter kan. Ze gaan bijvoorbeeld na of hun school genoeg steun biedt aan LHBTI-leerlingen en of er in de klas aandacht is voor seksuele en genderdiversiteit.

Meer en betere aandacht voor LHBTI-acceptatie op school is volgens het COC belangrijk omdat LHBTI-scholieren tot vier keer vaker dan gemiddeld gepest worden. Daarnaast is op scholen het woord 'homo' het meest gebruikte scheldwoord.

Op de website van de Onderwijsstandaard wordt de score van scholen zichtbaar. Scholen die volgens GSA-leerlingen voldoende scoren, krijgen in april een sticker waarmee ze dat jaar kunnen laten zien dat ze zich inzetten voor LHBTI-acceptatie. De website biedt docenten, leerlingen en ouders tal van opties om de aandacht voor LHBTI-acceptatie op school te verbeteren.