Erasmus en Atria zoeken deelnemers voor wetenschappelijk onderzoek naar Make a Move(+)

Programma’s verbeteren psychoseksuele gezondheid van jongens in vmbo en mbo en van jongens met een lichte verstandelijke beperking

Tussen 2020 en 2024 voeren de Erasmus Universiteit Rotterdam en kennisinstituut Atria onderzoek uit naar de effectiviteit van de programma’s Make a Move en Make a Move+. De programma’s verbeteren de psychoseksuele gezondheid van jongens en jongemannen in het vmbo en mbo en van jongens met een lichte verstandelijke beperking. Ben jij (toekomstig) Make a Move of Make a Move+ trainer? Doe mee met het Move Up! onderzoek.

Wat levert het op?

Trainers, scholen en instellingen ontvangen de nieuwste trainersmappen en (video)materialen die Rutgers tegen die tijd voor de programma’s heeft ontwikkeld.

Deelnemende jongens ontvangen per ingevulde vragenlijst een beloning t.w.v. €5. Wat dit precies is wordt in overleg met de school of instelling bepaald. Als de jongens alle vragenlijsten invullen doen ze mee in een loting voor een grotere leuke prijs.

Alle deelnemers leveren een zeer belangrijke bijdrage aan de kennis over de effectiviteit van de huidige Make a Move(+) programma’s en aan de verdere doorontwikkeling en implementatie van deze programma’s. Zo draag je bij aan de verbetering van de psychoseksuele gezondheid van jongens en jongemannen.

Training cadeau

In overleg is het mogelijk om medewerkers op kosten van het onderzoeksproject te trainen in het geven van Make a Move(+). Dit kan zowel voor scholen en instellingen die Make a Move(+) al uitvoeren als voor scholen en instellingen die dit nog niet doen. De tweedaagse training Make a Move en tweedaagse training Make a Move+ (t.w.v. €450 per training) worden door Rutgers gegeven.

Wat betekent deelname?

Je faciliteert 3 momenten tijdens het programma waarop de onderzoekers de jongens vragenlijsten laten invullen:
1. Maximaal 2 weken vóór de start van het programma
2. Maximaal 1 week na afloop van het programma
3. 3 maanden na afloop van het programma

Trainers in de uitvoeringsgroep (o.b.v. willekeurige indeling): Make a Move(+) in schooljaar 2022-2023 te geven, zoals normaal, aan minimaal één groep jongens.

Trainers in de controlegroep (o.b.v. willekeurige indeling): eerst meedoen met het vragenlijstonderzoek (dit duurt ongeveer 5 maanden) en Make a Move(+) hierna pas te geven.

Tijdsbesteding trainers

Deelname aan het Move Up! onderzoek in de uitvoeringsgroep voor trainers zal zo’n 3 uur extra tijd zijn, bovenop de tijd die je normaal aan Make a Move(+) besteed. Deze uren bestaan uit het opgeven van gegevens, het bijhouden van presentielijsten van de jongens en het bijhouden van de wel- en niet uitgevoerde programmaonderdelen. In de controlegroep kost het trainers minder tijd.

Deelname voor jongens

Jongens die deelnemen aan Move Up! vullen 3 keer een vragenlijst in van ongeveer 15 minuten. We stemmen af hoe de vragenlijsten ingevuld worden, zodat dit voor jongens van elk niveau mogelijk is.

Contact

Heb je nog vragen over het onderzoek? Neem dan contact op met Mirthe Verbeek (uitvoerend onderzoeker op het project).

Telefoon: 06 131 082 91
E-mail: m.c.verbeek@essb.eur.nl

Interesse in deelname?

Meld je hier vrijblijvend aan voor het onderzoek. Wij nemen contact met je op om de details te bespreken, waarna je je definitief kunt aanmelden.