Rutgers Dialoog 2022: Seks in de schoolbanken

Lessen over relaties en seksualiteit op scholen moeten beter. Veel beter. Daarom organiseert Rutgers op 3 oktober 2022 de Johannes Rutgers Dialoog.

Jongeren beoordelen hun seksuele vorming met een 5.8, een mager zesje. Waar de ene school enorm zijn best doet, is de andere school nog zoekende naar de juiste invulling. Weer een andere school vindt het lastige thema’s die ze liever uit de weg gaan.

Wensen en grenzen

Recente gebeurtenissen rond seksuele grensoverschrijding laten zien hoe belangrijk het is dat jongeren leren elkaars wensen en grenzen te herkennen en te respecteren. Dat jongeren hier met elkaar over in gesprek gaan, samen kunnen oefenen en begrip hebben voor diversiteit.

In de schoolbanken

Tijdens de Johannes Rutgers Dialoog 2022 nemen we plaats in de schoolbanken en gaan we in gesprek met jongeren, docenten én de politiek. Wat willen jongeren dat er verandert, zodat zij hun seksuele vorming met een dikke voldoende gaan beoordelen? Wat hebben docenten in het voortgezet onderwijs en op het mbo nodig? Wat weten we uit onderzoek? En de hamvraag: wat kan politiek Den Haag doen om seksuele vorming voor alle jongeren te verbeteren?

De Johannes Rutgers Dialoog is op maandag 3 oktober 2022 vanaf 15.00 uur in Utrecht. De Dialoog is Nederlandstalig en alleen op uitnodiging toegankelijk. Wel is het mogelijk de Dialoog online te volgen. Informatie hierover vindt u tzt op de website van Rutgers, www.rutgers.nl