De link tussen slaap, gedrag en schoolprestaties

Tilly de Jong van Glos Educatief en Francis Lanen van Slaapoefentherapie.nl ontwikkelden een training/workshop voor leerkrachten en docenten over de link tussen slaap, gedrag en leerprestaties. In de training wordt ingegaan op de fysiologie van slaap, stressfactoren op school en thuis, gedrag ten gevolge van slechte slaap en hoe dat leerprestaties kan beïnvloeden. Ten slotte krijgen de deelnemers handvatten om praktisch aan de slag te gaan.

Slaap is het nieuwste thema van Jogg, Gezonde School en de Hersenstichting. Een thema dat Glos Educatief met de interventie Charge your Brainzzz al een tijd onder de aandacht brengt bij het onderwijs. Door samenwerking met slaapoefentherapie.nl is het nu mogelijk om ook trainingen te geven over slaap voor het onderwijs. De leerkrachten van het Openbaar Primair Onderwijs Dordrecht (OPOD)beten het spits af vorige week en ook de bezoekers van het Congres Gezonde School Next kregen tijdens een workshop een voorproefje.

Slaap is ontzettend belangrijk bij de ontwikkeling van de hersenen. Maar wat als een kind of een jongere niet goed kan slapen door stress van school? Of wanneer de thuissituatie of het gedrag voor het slapengaan het kind uit de slaap houdt? Als dat een tijdje duurt is dat van invloed op het gedrag in de klas en op de leerprestaties. En daar heb jij als leerkracht of docent last van. Een eerste stap is het bespreekbaar maken met de leerling en de ouders. In de training krijg je een handige gesprekstool hiervoor. Daarnaast krijg je handige tips voor in de klas, zoals je cijfers niet meer 's avonds online zetten en simpele mindfulnessoefeningen om met de leerlingen te doen. Zo leren ze zelf stress te reduceren.

Wil je meer informatie of een training/workshop boeken neem dan contact op via info@gezondeleefstijlopschool.nl.