Grootste deel leerlingen speciaal onderwijs behoorlijk seksueel weerbaar

Het grootste deel van de leerlingen op het speciaal (basis)onderwijs is behoorlijk seksueel weerbaar. Dat blijkt uit het rapport Peil.Burgerschap einde speciaal (basis)onderwijs 2020-2021 van de Onderwijsinspectie.

Uit het rapport blijkt dat de gemiddelde leerling van het speciaal basisonderwijs aan het eind van de basisschoolleeftijd 86 procent van de vragen over het bewaken van seksuele grenzen goed beantwoordt. Bij de minst weerbare kinderen is dit nog altijd 56 procent. De cijfers voor het voortgezet onderwijs zijn vergelijkbaar.

Er zijn wel duidelijke verschillen tussen de gemiddelde leerling en de minst weerbare kinderen bij vragen over het benaderen van een volwassene wanneer er een grens is overschreden. De minst weerbare kinderen vragen het minste om hulp aan volwassenen wanneer iemand iets naars zegt.

Bij een ongewenste aanraking is het verschil nog duidelijker. De meest weerbare kinderen willen dit wel aan een volwassene vertellen, de minst weerbare kinderen geven aan dat ze hier waarschijnlijk over zwijgen.

Volgens het rapport is op bijna alle scholen in het speciaal (basis)onderwijs volgens schoolleiders en leerkrachten veel aandacht voor seksuele weerbaarheid. Op de meeste scholen zijn er ook afspraken gemaakt voor aandacht voor seksuele ontwikkeling. Ongeveer driekwart van de scholen is actief bezig met het signaleren van ongewenst seksueel gedrag.