Lesprogramma Krachtvoer vernieuwd en online beschikbaar!

Krachtvoer is een gratis lesprogramma om VMBO-onderbouw leerlingen te helpen gezond te leven en in het bijzonder om gezonde voedingskeuzes te maken. In Krachtvoer draait het voor leerlingen om actief bezig zijn met hun eigen voeding. Dit komt terug in de vele actieve en afwisselende werkvormen. De vernieuwde website www.krachtvoer.nu is sinds juli 2019 beschikbaar voor iedereen! Docenten melden zich eenmalig aan en hebben direct toegang tot al het lesmateriaal. Het lesprogramma biedt ook mogelijkheden voor thuisonderwijs.

Krachtvoer in het kort

Krachtvoer bestaat uit dertien modules die in uitvoeringstijd variëren tussen de 30 en 45 minuten. Een deel van de modules zijn vaste onderdelen. Afhankelijk van de situatie in een klas, kan een ander deel van de modules naar smaak gekozen worden. Krachtvoer kan delen van het huidige lesprogramma vervangen en hoeft geen additioneel lesprogramma te zijn.

De minimale variant vult acht modules die in opvolgende lessen doorlopen wordt. Bij voorkeur wordt Krachtvoer verspreid over minimaal acht weken gegeven om de opbouw tot gedragsverandering effectief te kunnen dooplopen. Krachtvoer kan ook projectmatig ingezet worden, bijvoorbeeld in een projectweek. Leerlingen gaan na wat de voedingsrichtlijnen zijn, of ze hieraan voldoen en wat voor hen barrières zijn om niet aan de richtlijnen te voldoen. Vervolgens stellen leerlingen persoonlijke doelen op en doen een poging tot gedragsverandering.

Krachtvoer is een effectief lesprogramma en sluit aan bij de Gezonde School. Zet het programma in om met de Gezonde School aanpak te starten, deze te intensiveren of te verbreden en behaal het themacertificaat voeding.

“Inhoudelijk zit het programma goed in elkaar. Het is goed onderbouwd en er zit een logische lijn in.”

Docent

Scholen zijn continu in ontwikkeling, lesprogramma ontwikkelt mee

Leerlingen, docenten, ouders en school ondersteuners zijn nauw betrokken geweest bij de doorontwikkeling van het lesprogramma. Omdat iedere schoolsituatie anders is, is daarbij vooral ingezet op het ontwikkelen van een lesprogramma dat voor iedereen voldoende flexibiliteit biedt en gebruiksgemak.

Krachtvoer geeft gebruikers de mogelijkheid blijvend suggesties voor beter gebruik terug te koppelen in het lesprogramma. Ook is er de mogelijkheid voor gebruikers om zich aan te melden voor het Krachtvoer panel en ervaringen te delen op momenten dat dat uitkomt. Lees daarover hier meer.

Fotocredit: Gezonde School.

“Dit is veel leuker dan alleen maar in een boek werken.”

Leerling