Dag van de Gezonde Schoolkantine

Meer dan 150 scholen ontvangen Schoolkantine Schalen

Op dinsdag 16 april is het weer zover: de Dag van de Gezonde Schoolkantine! Op deze dag hoopt het Voedingscentrum meer dan 150 Schoolkantine Schalen uit te reiken in het hele land. Staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) verzorgt de aftrap van de Dag van de Gezonde Schoolkantine op het Flex College in Den Haag.

Het aantal schalen heeft de laatste jaren een flinke vlucht genomen. In 2016 waren dat respectievelijk 30 zilveren en 48 gouden schalen, in 2017 157 en 110 en in 2018 118 en 354. In 2019 staat de teller vooralsnog op 54 en 255. Tijdens de Dag van de Gezonde Schoolkantine 2018 werden er in totaal 39 schalen uitgereikt, dit jaar zijn het er op de Dag ruim 150.

In het Nationaal Preventieakkoord (23 november, 2018) staat de ambitie beschreven dat in 2020 maar liefst 950 scholen een gezonde schoolkantine hebben. Dat is de helft van het aantal scholen met een kantine. Dit moet bijdragen aan een gezonder eetpatroon (en meer sporten en bewegen) bij kinderen en jongeren in het onderwijs. Scholen zijn zelf verantwoordelijk voor het aanpassen van het aanbod, maar het programma 'De Gezonde Schoolkantine' helpt scholen bij de stappen om een gezondere kantine te realiseren.

Het Voedingscentrum hoopt met de Dag van de Gezonde Schoolkantine – samen met alle scholen – het belang van een gezonde schoolkantine nog meer op de kaart te zetten. Het is leuk om leerlingen en collega’s daarbij te betrekken, door bijvoorbeeld de kantine te versieren of tijdens de pauzes een feestelijke dagspecial aan te bieden. Ook kunnen docenten het onderwerp voeding verwerken in een les. Het Voedingscentrum roept scholen op inspiratie op te doen en ideeën te delen via de besloten Facebookgroep.

Scholen die op 16 april tijdens de Dag van de Gezonde Schoolkantine een Schoolkantine Schaal ontvangen, moedigt het Voedingscentrum aan een persbericht te sturen naar lokale media. Hierdoor komt er nóg meer maatschappelijke aandacht voor het onderwerp.

Kijk hier om te zien welke scholen al een schaal hebben.

8 tips van scholen

Een flink aantal scholen gaat aan de slag met ludieke gezonde acties tijdens de Dag van de Gezonde Schoolkantine. Een mooi initiatief om gezonde voeding extra op de kaart te zetten. Maar natuurlijk ook leuk op andere schooldagen!

1. Op het Wellantcollege in Gouda krijgen alle leerlingen bij de Schaaluitreiking een gezonde fruitige traktatie.

2. In Groningen helpen studenten van de Hanzehogeschool met allerlei activiteiten op gebied van leefstijl en voeding. Ze komen langs bij het H.N. Werkman College en CSG De Kluiverboom. Er komt onder andere een quiztafel over gezond eten en leerlingen kunnen zelf een gezondere sandwich maken bij een kraampje met brood en beleg.

3. Het Grotius in Delft organiseert een schoolontbijt voor alle leerlingen.

4. Op het Landstede in Zwolle worden in de dagen na 16 april gratis gezonde snacks aan de studenten uitgedeeld.

5. Het Dulon College in Ede roept leerlingen op om fruit mee te nemen met een mooie poster.

6. Een docent van het Edison in Apeldoorn geeft een kookles aan de eerstejaars. Ook komt er een voedingsquiz.

7. Quadraam scholengemeenschap regelt een bijeenkomst voor de school en cateraar. De cateraar vertelt over hun gezondere kantine-aanpak op basis van de richtlijnen van het Voedingscentrum.

8. Het Elzendaal in Boxmeer maakt gezonde ontbijthapjes voor de leerlingen.

Heeft jullie school nog een leuke tip? Tips zijn welkom: mail degezondeschoolkantine@voedingscentrum.nl.

Op de openingsfoto: Uitreiking van de zilveren Schoolkantine Schaal op 24 september 2018 in Hengelo aan locatie Gieterij van ROC Twente.