Basisscholen open, schoolkantines nog dicht

Basisscholen zijn weer open, maar schoolkantines blijven voorlopig gesloten. In de tussentijd zijn veel mensen wel bezig met de voorbereidingen voor een heropening. De Gezonde Schoolkantine van het Voedingscentrum zet een aantal initiatieven op een rijtje.

Een app om eten uit de schoolkantine te bestellen

Catermaat komt met een app waarmee leerlingen bestellingen kunnen doen en afrekenen. Vervolgens worden de bestellingen op een gewenste tijd en locatie binnen de school afgeleverd. Deze app voorkomt groepsvorming in de kantine, beperkt het contactmoment met cateringmedewerkers en sluit aan bij de belevingswereld van leerlingen.

De aanschaf van een contactloos betaalsysteem

Veel scholen maakten al gebruik van een pinautomaat vanwege hygiëne, gemak en veiligheid. Vanwege het coronavirus zijn er nu nog meer schoolkantines die deze investering maken.

Een aangepaste looproute door de kantine

Met behulp van linten en vloerstickers is de franchiseonderneming van Vital4Skool op het RSG de borgen (locatie Lindenborg) bezig met het klaarmaken van de kantine in de nieuwe 1,5 meter-samenleving.

Extra aandacht voor hygiëne

Hoewel hygiënisch omgaan met voedsel voor de meeste medewerkers in een schoolkantine vanzelfsprekend is, nemen veel scholen de hygiënecode nog een keer goed door.

In de tussentijd…

Naast deze corona-gerelateerde maatregelen, gebruiken scholen deze tijd ook om te werken aan een gezondere schoolkantine. Je kunt bijvoorbeeld:

• Aan de slag gaan met de Richtlijnen Gezondere Kantines die vanaf 1 september 2020 gelden voor iedereen. Bijvoorbeeld door zich in te lezen en het maken van een planning en actielijst
  • Het schoolbeleid updaten. Veel scholen gaan richting de zomer weer aan de slag met het schoolplan voor het volgende schooljaar. Dat is een mooi moment om de Gezonde Schoolkantine op te nemen in beleid, vinden ook de scholen RSG Wolfsbos (locatie Harm Smeenge in Hoogeveen), RSG de borgen (locatie Lindenborg) en de drie Hondsrug College’s in Emmen.
  • Een Schoolkantine Schaal aanvragen. Hier zijn het CSG Liudger (locatie De Ring en Singelland, locatie De Venen) en het Alfa College in Groningen druk mee bezig.
  • De kantine opfrissen, bijvoorbeeld door een nieuw likje verf, een andere indeling, een flinke schoonmaak, het ophangen van posters en de aanschaf van planten.
  • Nieuwe watertappunten plaatsen.
  • Leerlingen betrekken. Het Zone.college Almelo stuurt bijvoorbeeld elke week een nieuwsbrief naar de leerlingen met gezonde recepten die leerlingen thuis kunnen maken. Ook wordt het gratis online lespakket ‘Weet wat je eet’ door veel scholen gebruikt.